Volvo is king of the road met nieuwe 780 pk sterke FH16
Volvo Trucks introduceert een nieuwe motor voor haar iconische FH16-truck. Met maximaal 780 pk en 3800 Nm kan de nieuwe 17-liter motor de zwaarste transporttaken met gemak aan, terwijl hij een uitstekende brandstofzuinigheid en duurzaamheid levert, aldus Volvo. De nieuwe motor is gecertificeerd om op biobrandstoffen te rijden.
De nieuwe motor is ontwikkeld voor de meest veeleisende transporttaken en heeft drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd tot 3.000 Nm, 3.400 Nm en 3.800 Nm in de topversie. De hogere vermogens- en koppelniveaus vertalen zich in een snellere respons van de motor, betere rijeigenschappen, maximale productiviteit en een efficiënter brandstofverbruik.
‘Sterkste in de branche’
“Met trots presenteer ik onze nieuwe motor. Het is echt een meesterwerk en het resultaat van engineering van wereldklasse. De 780 pk-versie is de sterkste motor in de branche. Bij het bedwingen van steile hellingen, wil je niet vast komen te zitten met te weinig koppel en vermogen. Daarom hebben we al onze inspanningen erop gericht om de D17-motor zeer krachtig, betrouwbaar en responsief te maken. Voor onze klanten betekent dit dat ze de klus sneller kunnen klaren met een efficiënter brandstofverbruik,” zegt Marcos Weingaertner, Product Manager bij Volvo Trucks.
Lees verder onder de afbeelding
De D17-motor is uitgerust met een enkele efficiënte turbocompressor die het reactievermogen van de motor verhoogt en de rijervaring verbetert. Het innovatieve, gepatenteerde golfzuigerontwerp van Volvo optimaliseert de verbranding en vermindert uitstoot. Het nieuwe injectiesysteem voor het beste brandstofverbruik zorgt en de verhoogde piekcilinderdruk een hoog vermogen mogelijk maakt.
Remvermogen
Het remvermogen van de motor over het hele toerentalbereik is sterk verbeterd met een uitstekende motorrespons. Dit maakt sneller schakelen mogelijk en resulteert in minder slijtage van de remblokken en schijfremmen.
De nieuwe D17-motor is gecertificeerd voor gebruik op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, waterstofbehandelde plantaardige olie) in alle vermogensklassen. De versie met 700 pk is ook gecertificeerd voor 100% biodiesel (B100). De versnellingsbak is bijgewerkt tot 3.800 Nm en de interne versnellingsbakefficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3.000 Nm en 3.400 Nm.
Productie
“Ik ben ervan overtuigd dat klanten en chauffeurs het hogere remvermogen van de motor en de mogelijkheid om op HVO en biodiesel te rijden, zullen waarderen. De D17 is een fantastische motor voor een fantastische truck. Al onze klanten die in hun dagelijkse werk op de Volvo FH16 vertrouwen, zullen nu een nog krachtiger hulpmiddel tot hun beschikking hebben,” zegt Marcos Weingaertner.
Lees ook: Volvo Trucks introduceert FH Aero
De verkoopstart voor de Volvo FH16 met de nieuwe motor is medio 2024. De productie start in de tweede helft van 2024 voor de Europese markten en Australië. De nieuwe motor is verkrijgbaar in de gloednieuwe Volvo FH16 Aero en de nieuwste versie van de Volvo FH16.
Uit n straight six….. knap hoor! en loopt veel mooier als n v8…..
Scania heeft al een 18+ liter V8 met dik 800 pk voor trekkertrek: het zal dus geen probleem zijn dit te toppen.
Hoelang zou het duren dat Scania weer met 10pk meer komt?