Jan van Dam Machine Transport neemt Volvo FM500 8×4 met 300Tm Erkin kraan in gebruik.
Ondernemer Jan van Dam uit Oudewater zit al meer dan 25 jaar in de transportwereld en hij blijft zoeken naar nieuwe oplossingen en innovaties. De trucks in zijn wagenpark worden beter, slimmer en handiger. De nieuwste aanwinst is de door Van Dijk Woerden geleverde Volvo FM500 8×4 met een 300Tm Erkin kraan. Tijd om Jan eens te vragen over zijn ondernemerschap, ervaringen en natuurlijk zijn visie op trucks.
Jan van Dam
Toen familiebedrijf Van Dam werd opgericht in 1901, verzorgde het bedrijf transport met handkarren en scheepvaart met behulp van trekschuiten. Toen Jan van Dam in 1927 overleed, namen zijn zonen het bedrijf over. Zij kochten de eerste vrachtwagen: een T-Ford. Toen ontstond het begin van de relatie met Van Dijk Trucks. Huidig directeur Jan van Dam is de vierde generatie. Hij nam het bedrijf in 1989 over van zijn vader, die ook Jan van Dam heette, en specialiseerde het bedrijf tot speciaal- en machinetransport. ‘Mijn vader was als kolenboer met zijn transportbedrijf Jan van Dam al klant bij Van Dijk. Toen ik de LTS af had gerond ben ik aan de gang gegaan bij een garagebedrijf in Oudewater, om daarna zelf zes jaar bij Van Dijk te werken in de toenmalige garage in Montfoort. De relatie tussen Van Dam en Van Dijk gaat dus heel ver terug.’
Investeringen Het wagenpark dat Jan nu heeft staan is om van te smullen. Maar dat is niet altijd zo geweest. ‘Rond 2009 hadden wij, net als vele andere bedrijven, een mindere periode. Ik heb er toen bewust voor gekozen om geen afstand te nemen van mijn mensen, maar van mijn auto’s. De kennis – de stuwende kracht achter ons bedrijf – zit immers in de werknemers en niet in blik. Na twee jaar rustig aan te hebben gedaan en weinig te hebben geïnvesteerd, kwam er in 2011 weer schot in de zaak. We moesten ons in de jaren erna aan gaan passen aan de Euronorm en de nieuwe regelgeving, dus hebben we veel geïnvesteerd. In drie jaar tijd hebben we acht nieuwe voortuigen neergezet. De behoefte om zwaardere machines te kunnen tillen groeide en wij gingen daar in mee. De nieuwste aanwinst – de Volvo FM500 8×4 met een 300Tm Erkin kraan – heeft net zijn eerste klus in Polen achter de rug.’
Veel denkwerk
Onmogelijk Jan laat foto’s zien van de revolutionaire vrachtwagen, en het wordt meteen duidelijk dat het hier niet zomaar een truck betreft. ‘Ik heb viereneenhalf jaar over deze auto nagedacht. Samen met opbouwer CCH hebben we veel denkwerk in de truck gestoken, waarbij we af en toe best creatief moesten zijn. We maakten een lijstje en bovenaan stond het eigen gewicht van de auto. Hij mocht van ons niet meer dan 32 ton wegen, zodat we elk land binnen Europa zouden kunnen bezoeken zonder vergunningen. Bij deze truck kunnen de verschillende onderdelen los worden gekoppeld: de gereedschapskist van 1250 kilo kan eraf, de schotten kunnen los mee en dan weegt de auto 31,5 ton. Iedereen zei dat het onmogelijk was, maar het is toch gelukt. Het is al met al een heel bijzondere truck.’ Het meest unieke aan het voertuig is enerzijds de combinatie van een autolaadkraan die 300Tm kan tillen met een Volvo 4-asser (i.p.v. 5-asser) en anderzijds dat het de eerste in Nederland opgebouwde Erkin kraan is. De truck is volgens Jan daarnaast ontzettend handzaam. ‘De truck en kraan zijn niet hoog en daardoor heel compact. We kunnen met deze auto binnen het werk doen en daarnaast kunnen we er ook nog heel fatsoenlijk mee rijden. Dat het complete plaatje er precies zo uitziet als we van te voren bedacht hadden, dat vind ik echt schitterend. Natuurlijk was ik trots toen ik de vrachtwagen voor het eerst zag. Er staat er maar één zoals deze op de hele aardbol en toevallig staat hij bij Van Dam.’
Samenwerking
De samenwerking met Van Dijk verliep soepel. ‘Ik vertelde Van Dijk vertegenwoordiger Roel Hoogendoorn wat ik van plan was en hij ging gelijk aan de slag om te kijken wat de mogelijkheden waren. We hebben gekeken naar de verschillende specificaties, opties en natuurlijk wat het uiteindelijk zou kosten. Ik was daar heel tevreden over. Van Dijk Woerden heeft het prima opgepakt en we hebben schouder aan schouder deze truck opgebouwd. We werken natuurlijk al heel lang samen, dus we weten gewoon wat we aan elkaar hebben. Van Dijk weet ook dat wij specifieke wensen hebben. Het is belangrijk dat je datgene krijgt wat je voor ogen hebt, want een truck is natuurlijk een heel kostbaar product. Uiteindelijk is ook mijn meest uitdagende en speciale opdracht perfect uitgevoerd, door zowel Van Dijk Woerden, als Erkin en CCH. De auto is op alle fronten geslaagd, dus ik ben een blij man. Nu is het zaak om de auto aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, zodat iedereen weet wat we in huis hebben.’