| 11:00 | Robert Servaas

Volvo FM Electric voor Huisman Transport

Huisman Transport uit Maas en Waal heeft een Volvo FM Electric in gebruik genomen, geleverd door BAS Truck Center. Met deze stap is Huisman niet alleen een pionier in de regio – het is namelijk de eerste elektrische Volvo-trekker in de regio Maas en Waal -, maar bevestigen ze ook hun ambitie om een voorloper te zijn in de verduurzaming van de transportsector.

Volgens Harrie Huisman, algemeen directeur van Huisman Transport, was de groeiende vraag naar duurzame oplossingen vanuit de markt een belangrijke factor. “We krijgen steeds meer vragen over duurzaamheid. Wij willen niet per se voorop lopen, maar wel een goede tweede zijn”, zegt Huisman met een knipoog. “Door de AanZET-subsidie die vorig jaar werd toegekend, hebben we besloten om een elektrische truck aan te schaffen. Met de Volvo FM Electric willen we ervaren hoe we het beste met onze klanten kunnen meedenken op weg naar duurzaamheid. Het is bovendien de eerste elektrische truck in onze regio Maas en Waal.”
De nieuwe elektrische truck wordt ingezet voor distributieroutes in het midden van het land, voornamelijk vanwege de actieradius. De lading bestaat uit diverse goederen zoals pallets met sanitair, verpakkingen, verlichting en matrassen. “Voorlopig beperken we de inzet tot deze regio om te zorgen dat we altijd binnen bereik van laadpunten blijven”, legt Huisman uit.
Impact op de operatie
De transitie naar elektrisch rijden brengt ook operationele veranderingen met zich mee. “In het begin is het een kwestie van ‘omdenken’, vooral met betrekking tot de actieradius en de mogelijkheid om onderweg bij te laden”, aldus Huisman. “Dit vraagt wat meer inspanning van onze planning, maar we zien het als een kans om efficiënter te werken.”
Hoewel de truck voornamelijk buiten de stad rijdt, ziet Huisman Transport wel duidelijke voordelen voor stedelijke distributie. “Het feit dat de truck minder kilometers maakt, stiller is en geen CO2-uitstoot heeft, is een groot voordeel”, zegt Huisman. “Voor de stad gebruiken we nu meer bakwagens, maar de Volvo FM Electric sluit perfect aan bij onze duurzaamheidsdoelen.”

Toekomstige duurzaamheidsinitiatieven
Huisman Transport blijft niet stilstaan. In de nabije toekomst plant het bedrijf de aanschaf van een accupakket om zelf opgewekte zonne-energie op te slaan. “Hiermee kunnen we de truck sneller en efficiënter opladen”, aldus Huisman. Deze stap past binnen de bredere visie van het bedrijf om verder te verduurzamen.
De reacties van klanten zijn positief. “Ze zijn enthousiast over de inzet van de elektrische truck in hun supply chain”, vertelt Huisman. “We zien dat ze de waarde van deze stap inzien.”
We spraken ook met Marco van Dinteren, de chauffeur die na ruim 30 jaar ervaring met dieseltrucks als eerste met de elektrische truck de weg op mocht. “Het is een eer om als eerste met een elektrische truck te mogen rijden.” Marco’s eerste ervaringen met het rijden in de elektrische Volvo FM zijn goed. “Het elektrisch rijden is in alle opzichten een positieve ervaring. Het comfort in rijden en sturen is geweldig”, zegt hij. “Je hoort geen geluid meer van de motor, alleen het geluid van de banden. Het is echt stil. Daarnaast merken we dat zowel klanten als collega’s echt nieuwsgierig zijn. Ze willen allemaal weten hoe de truck rijdt en hoeveel kilometer je ermee kunt afleggen. Als ik goed oplet, veel laat uitrollen en op binnenwegen rijd, kan ik 360 kilometer halen op een volle accu.”
Ook de chauffeurstraining die hij kreeg van BAS Truck Center heeft geholpen om het maximale rendement uit de accu te halen. “De tips die we kregen maken echt een verschil. Je gaat anders rijden, bewuster van je verbruik,” legt hij uit.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie