| 13:52 | Arjan Olsthoorn

Volvo FM Electric 8×4 met 55 ton/meter kraan voor St vd Brink

Door bedrijfsovernames zijn de diensten van transportbedrijf St vd Brink afgelopen periode fors uitgebreid. Om voor elke inzet een passende maatwerkoplossing te hebben, zijn verschillende Volvo-trucks aan het wagenpark toegevoegd – waaronder een volledig elektrische Volvo FM Electric 8×4 met 55 ton/meter kraan.

“De aanschaf van deze elektrische kraanauto past binnen onze strategie om de CO2-uitstoot in het wegtransport te verlagen. Samen met onze partners, zetten we hiermee een belangrijke stap in de toekomst van het kraantransport”, zegt directeur Alex van den Brink van St vd Brink.

De Volvo FM Electric 8×4 met 55 ton/meter Hiab-kraan wordt ingezet bij Bremer Transport, dat sinds 2023 in handen is van St vd Brink, en gaat rijden voor de klant Ballast Nedam Materieel. “We blijven investeren en innoveren. In 2025 willen we de CO2-uitstoot met 50% verminderd hebben ten opzichte van 2020. Daarbij kijken wij naar het totaal: van de verlichting in onze panden tot en met de zonnepanelen op het dak. Er moet worden ingespeeld op de ontwikkelingen in de energietransitie van de toekomst, want anders zijn we als bedrijf te laat. Daarom kiezen wij ervoor om ons wagenpark nu te verduurzamen met elektrische voertuigen”, aldus Alex van den Brink.

Samenwerking tijdens opbouwproces

De kraanauto is opgebouwd in nauwe samenwerking met Carrosseriewerk van der Weijer, Van Winkoop en Hiab Meppel. Het hele opbouwtraject is gevolgd en op beeld vastgelegd, van tekening tot rijdend op de weg.

“Kraantransport vraagt om wendbaarheid voor zwaar gebruik, vooral in de bouwsector. De Volvo FM Electric voldoet aan deze eisen en biedt een stille en uitlaatgasemissievrije elektrische aandrijflijn. In gesprek met Volvo werd de keuze bevestigd om voor dit type truck te gaan, ook vanwege de actieradius tot 300 kilometer en een vermogen tot 490 kW. Volvo Trucks is al jaar en dag een vaste partner van St vd Brink. Er was dan ook geen aarzeling om hen als leverancier te kiezen”, licht manager wagenpark Sander Jansen toe.

Er is gekozen voor een Globetrotter-cabine met dakspoiler, fenders en chassis skirts. Drie elektromotoren met een vermogen van 666 pk zorgen voor de aandrijving. In totaal zijn zes accupakketten met een gezamenlijke brutocapaciteit van 540 kWh aanwezig. De truck is uitgerust met een e-PTO voor het elektrisch aandrijven van de koelmotor. Volvo Dynamic Steering met Stability Assist en persoonlijke instellingen maakt licht sturen en soepel manoeuvreren mogelijk, ook op zeer uitdagende ondergronden. Verder is de kraanauto voorzien van de meest geavanceerde veiligheidssystemen. Aanvullend is gekozen voor de Volvo Connect-services Positioning, Range & Route, Energy & Environment en de My Truck app.

Lees ook: Meer rijden, minder laden: Volvo’s e-truck heeft 600 km actieradius

Het Volvo 8×4-chassis is door Carrosseriewerk van de Weijer uitgevoerd met een W-floor laadbak. De laadvloer is voorzien van een hydraulische uitschuifbare achterbalk, wat de truck multi-inzetbaar maakt. Aan de voorzijde is de bak uitgerust met doorlopende kantbalken tussen de cabine en het kopschot, en onder de Hiab X-HiPro 558 EP-6 autolaadkraan door. De onderlijn is uitgevoerd met diverse RVS-kisten.

De laadbak is gespoten bij Van Winkoop en daar is de vrachtwagen ook voorzien van bestickering. De focus ligt op de huisstijlkleuren van de klant Ballast Nedam Materieel en duurzaamheid. Zo is de truck herkenbaar aan zijn eigenschappen én op de weg.

Andere trucks

Naast de volledig elektrische kraanauto, zijn nog meer Volvo-trucks aangeschaft. Waaronder FM Electric 6×2-bakwagens en FM Electric 4×2-trekkers voor inzet op winkeldistributie, FM en FL-bakwagens voor overige distributiewerkzaamheden en twee maatwerktrucks voor de nieuwe bedrijfsonderdelen van Bremer Transport en Jan Hofman Transport, bestaande uit een Volvo FH 6×2-bakwagen Wide Spread Tag-XL met kraanchassis en een Volvo FH 8×2 trekker met koppelschotel en vangmuil en 110 ton/meter kraan.

“We willen vooroplopen en veel leren. Daarbij gaan wij niets uit de weg. Veelzijdig werk vraagt om een veelzijdig wagenpark. We hebben in Volvo Trucks een partner gevonden die aan deze behoefte kan voldoen”, zegt Sander Jansen tot slot.

Overnames

In 2023 heeft het de transportactiviteiten en de medewerkers van Bremer Transport in Burum overgenomen, gevolgd door de overname van Jan Hofman Transport in Vroomshoop. Dit jaar is ook Land Transport in Harkema door St vd Brink overgenomen. De overnames zijn onderdeel van de strategische koers van St vd Brink is om te groeien in de bouwsector. St vd Brink telt nu ruim 800 medewerkers en circa 450 eigen trekkende eenheden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie