Mol Cargo nam onlangs drie Volvo FM 370-trekkers in gebruik.
De trucks hebben de pittige 11 liter-motor met 370 pk en de Globetrotter-cabine. “Het is een keuze die bij ons past”, zegt Theo Wijgers, Financieel Directeur Mol Cargo. “De Volvo FM is flexibel en perfect toegerust voor het transport in de Benelux.”
Maar ook veiligheid en brandstofefficiency waren belangrijke redenen om te kiezen voor de Volvo FM. De trucks zijn bovendien uitgerust met een Volvo Gold Contract, waardoor op afstand de servicebehoefte kan worden bekeken.
“Belangrijk is ook dat bij de komst van deze trucks er een duidelijke instructie gegeven is, zodat chauffeurs het maximale uit hun truck kunnen halen. En met Dynafleet kunnen we ook nog eens online truck- en rijgedrag analyseren”, zegt Wijgers.
De Volvo FM is een handzame truck waar Mol Cargo in de Benelux goed mee uit de voeten kan.
Van zand en gravel tot logistiek bedrijf
Wat in 1934 begon in Buren met het transport van zand en gravel, is in ruim tachtig jaar uitgegroeid tot logistiek bedrijf met vestigingen in Tiel en Buren. De specialiteit van Mol Cargo is de logistiek rondom motoren en scooters. Voor dat laatste beschikt Mol Cargo onder meer over een opslagcapaciteit van ruim 11.000 vierkante meter.
Het transport wordt met vijftig trekkende eenheden uitgevoerd. Wijgers: “Onze specialisatie is feitelijk ontstaan uit hobby. Maar door een uniek concept te ontwikkelen en de goederenstromen te optimaliseren is het uitgegroeid tot een van de belangrijkste logistieke diensten die we leveren.”
Mol Cargo heeft vestigingen in Buren en Tiel.
Scooters en motoren
“Wij halen motoren en scooters op bij de fabrikant, verzorgen voor een aantal importeurs de opslag en distribueren op bestelling. Bijzonder is dat we de motoren en scooters op wiel vervoeren. We hebben opleggers met beweegbare vloeren, die voorzien zijn van vastzetmechanismen, waardoor het mogelijk is met een zo hoog mogelijke beladingsgraad te rijden.”
Het transport van motoren en scooters is seizoengebonden, waarbij de nadruk ligt op het voorjaar. In de andere seizoenen zit men echter niet stil.
Groupage
“We hebben ervoor gezorgd dat we gedurende het hele jaar een goede bezetting hebben. We zijn gespecialiseerd in groupage, zowel deel- als complete ladingen. Warehousing, cross-docking en toegevoegde waarde leveren spelen daarin een belangrijke rol”, zegt Wijgers.
Als chauffeur heb je niks te klagen met de nieuwe FM.
Volvo FM past bij Mol Cargo
Ook de nieuwe Volvo FM past in dat plaatje: “Veiligheid is voor ons belangrijk en de brandstofefficiency van de Volvo FM”. We hebben bij Van Dijk Culemborg een compleet pakket afgenomen, inclusief Volvo Gold Contract. Wij vinden dat onderhoud aan een Euro 6 te complex is om het zelf te doen”, zegt Wijgers.
“Daarmee doe je eigenlijk twee dingen. Je maakt het onderhoud probleemloos, zeker omdat Van Dijk steeds over onze schouder meekijkt en de trucks op slijtage online monitort, maar ook maak je variabele kosten tot vaste kosten.”
Lees ook:
Volvo FM is Truck van het Jaar 2015