Zwaartransportspecialist Mammoet heeft een opvallende trekker aan het wagenpark toegevoegd.
Het gaat om een Volvo FH16 600 8×4 tridem-trekker, die ingezet zal worden voor het transport van Mammoet-materiaal door heel Europa.
De truck heeft geen koppelomvormer, is mede daarom relatief licht, maar heeft toch een GVW van 180 ton (af-fabriek).
Uniek in dit werk
Adam Louwen, senior planner transport bij Mammoet Europa is blij met het nieuwe voertuig: “Onze ervaringen zijn tot dusver louter positief. Het voertuig presteert heel goed en ook het brandstofverbruik blijkt ondanks de zware inzet gunstig. Dit laatste danken wij met name aan het feit dat het voertuig geen koppelomvormer heeft. Wat uiteraard uniek is voor dit werk.”
Op het dak is een beugel met zwaailichten en verstralers gemonteerd. Ook opvallend: het Volvo Iron Mark is een etage naar beneden verhuisd om plaats te maken voor het Mammoet-logo.
I-Shift Heavy Duty
De Volvo FH16 is voorzien van een I-Shift Heavy Duty-pakket. “De eerste ervaringen van onze chauffeurs zijn erg postitief. De truck rijdt vooral door de I-Shift heel comfortabel. Het ontbreken van de koppelomvormer wordt eveneens gewaardeerd door de chauffeurs. Het is een zwaar voertuig dat toch heel licht aanvoelt en dat is prettig. Vanwege het GVW van 180 ton in combinatie met het ontbreken van een koppelomvormer is de truck het buitenbeentje in onze vloot. Maar dan wel in positieve zin”, besluit Louwens.
De Volvo heeft een 900 liter brandstof-tank achter de cabine. De truck werd afgeleverd door Volvo Group Truck Center Rotterdam aan Mammoet in Schiedam.