Volvo FH16 8×4 voor Voorbij Funderingstechniek
Voorbij Funderingstechniek uit Amsterdam voegt een tweede Volvo FH16 650 8×4 zwaartransporttrekker toe aan het wagenpark. De funderingsspecialist vervoert met deze truck materialen voor funderingsmachines. De goede ervaring die Voorbij Funderingstechniek opdeed met zijn eerste Volvo FH16, was reden om opnieuw voor deze configuratie te kiezen. De truck is onlangs geleverd door Volvo Group Truck Center Amsterdam.
Voorbij Funderingstechniek is gespecialiseerd in funderingen voor de infra, water-, utiliteits- en industriebouw. Met twee trekker semi-dieplader combinaties worden alle materialen vervoerd die nodig zijn bij funderingswerkzaamheden, zoals draglineschotten, giekstukken, ballast- en heiblokken. Vier jaar geleden nam Voorbij Funderingstechniek de eerste Volvo FH16 8×4 zwaartransport trekker in gebruik voor deze werkzaamheden. Onlangs is een tweede Volvo FH16-trekker afgeleverd, ter vervanging van een Volvo FH. “We rijden al sinds 2000 uitsluitend met Volvo-trucks”, zegt Marc van Wees, planner bij Voorbij Funderingstechniek. “In het zwaartransport is Volvo Trucks koploper. Volvo heeft een aantal functies die perfect zijn voor ons type transport, zoals I-Shift met kruipversnellingen. Dat is echt de perfecte versnellingsbak voor ons werk. Chauffeurs kunnen daarmee op zeer lage snelheid manoeuvreren zonder de koppeling te overbelasten. Ideaal, aangezien we ook regelmatig in krappe binnensteden komen en veelal op bouwterreinen rijden.”
Maatwerk met kortere wielbasis
De nieuwe Volvo FH16 is helemaal naar de wensen van Voorbij Funderingstechniek gespecificeerd. Chauffeur Leon Potuijt: “We hebben gekozen voor een kortere wielbasis van 3,70 meter, die af fabriek geleverd is. We hebben een ontheffing voor een maximale lengte van 27,5 meter. Met de iets kortere wielbasis blijven we met onze 4-assige semi-dieplader binnen deze maximaal toegestane lengte en kan ik ook net iets krapper draaien.”
Lees ook: Volvo FH Electric wint ‘Truck of the Year 2024’-award
De nieuwe Volvo FH16 biedt Voorbij Funderingstechniek meer mogelijkheden om efficiënter te werken. Potuijt: “Voor deze trekker semi-dieplader combinatie hebben we een ballastontheffing tot 100 ton, maar in de praktijk zitten we op een totaalgewicht van maximaal 80 ton. Dat is meer dan dat ik met mijn vorige truck had en dat betekent in de praktijk dat alle onderdelen voor onze zwaarste kraan op één combinatie passen. Voorheen moesten we dat over twee combinaties verdelen.”
Volvo Dynamic Steering
De truck is voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, zoals de dodehoekcamera die af fabriek in de spiegelsteun zit. Tevens is er een achteruitrijcamera op de trailer geplaatst. De chauffeur kan de beelden van die camera zien op het secundaire display in de cabine. Ook heeft deze truck Volvo Dynamic Steering die naar wens van de chauffeur kan worden ingesteld. Potuijt: “Zeker op zwaar terrein en op plekken waar je veel moet manoeuvreren is het een groot voordeel dat de truck zo licht stuurt. Verder is de truck volledig luchtgeveerd. Een van de voordelen daarvan is dat de truck op bouwterrein kan worden ‘opgepompt’, zodat de bumper niet in aanraking komt met het terrein. Ik ben enorm trots dat ik met zo’n mooie truck mijn werk mag uitvoeren.”
Specialist in zwaartransport
Bij het samenstellen van de truck heeft Voorbij Funderingstechniek zich laten adviseren door specialisten. “In de basis zijn wij een funderingsbedrijf”, zegt Van Wees. “Transport is niet onze corebusiness. In dit traject hebben we heel veel gehad aan de expertise van Volvo Group Truck Center en Volvo Trucks Nederland. Volvo heeft zoveel kennis en ervaring in het zwaartransport. We hebben verschillende keren met elkaar om tafel gezeten om de best mogelijke configuratie samen te stellen voor onze wensen, met een zo’n kort mogelijke wielbasis waar alle assen goed worden uitgenut. Ook de chauffeur heeft bij ons veel inspraak. Hij werkt er elke dag mee en weet precies wat hij nodig heeft. Zo heeft Ematri uit Barneveld de kastenwand achter de cabine precies opgebouwd zoals Leon die wil hebben. Ematri verzorgt ook de opbouw van de custom made dieseltank.”
Service van de werkplaats
De keuze voor Volvo-trucks is mede gebaseerd op de service van de werkplaats. Potuijt: “De truck is één, maar de service die de dealer verleent is voor ons net zo belangrijk. We gebruiken onze twee trucks voor heel specifieke werkzaamheden. Als de truck stilstaat, kan ik niet werken. We hebben een goede relatie met de werkplaats van Volvo Group Truck Center in Amsterdam. Ze bieden goede service en denken met je mee als klant.”