Blaauw Transport in Werkendam heeft onlangs een Volvo FH 500 8×2 met een 85 ton-meterkraan in gebruik genomen voor het uitvoeren van speciale transporten.
Blaauw Transport zet de truck in voor speciaal transport binnen heel Europa en heeft mede daarom gekozen voor een laag chassis. Deze werd door Volvo Trucks af fabriek in de juiste kleur gespoten. Adriaan Blaauw: “De configuratie kan binnen de wettelijke normen zo breed mogelijk worden ingezet. In het speciaal transport telt voor ons elke centimeter om binnen de langlopende ontheffing van 4,25 meter te blijven.” CCH in Halsteren bouwde een HMF autolaadkraan met hydraulische lier en Jib achter de cabine. Het bereik van 36 meter maakt de kraan geschikt voor werk tot op 14 verdiepingen hoogte.
Volvo Dynamic Steering
De Volvo FH-motorwagen is voorzien van een elektro-hydraulisch gestuurde 7,5-tons naloopas en twee luchtgeveerde 9-tons voorassen. Samen met de 11,5-tons aangedreven as komt het totale GVW op 37 ton. De truck beschikt over een aslastindicator (ECS) waarmee overschrijding van de asbelasting wordt voorkomen. “De bogielift op de sleepas zal in de praktijk weinig worden gebruikt maar is een goed hulpmiddel om wat extra tractie op de trekas te zetten”, aldus Adriaan Blaauw. De FH is bovendien uitgerust met Volvo Dynamic Steering, een optie waar Blaauw na een demonstratierit voor koos. “Een fantastische vinding die het manoeuvreren en rijden op bouwplaatsen veel lichter maakt. De chauffeur is er erg enthousiast over.”
De transporteur heeft goede ervaringen met Volvo Trucks; ook zijn allereerste eigen truck, aangeschaft toen hij in 1981 als eigenrijder begon, was een Volvo. De nieuwe FH is momenteel de tweede Volvo-truck in het multibrand-wagenpark van Blaauw. “De Volvo-truck die we al hebben rijden bevalt prima, vandaar dat we ook nu weer voor dit merk hebben gekozen. Daarbij vind ik de samenwerking met Volvo Group Truck Center ook grandioos – goede communicatie, oplossingsgericht en geen verrassingen achteraf.”