Alweer ruim anderhalf jaar geleden presenteerde Volvo de nieuwe FH, die we nu eindelijk kunnen proberen op onze testroute naar de Ardennen.
Bekijk de video onderaan deze pagina
Een wereldwijde pandemie en een stagnerende productie door het gebrek aan onderdelen waren de problemen waarmee truckfabrikanten de afgelopen maanden werden geconfronteerd. Het zorgde ervoor dat we pas nu weer de beschikking hebben over een testvoertuig. Zoals gebruikelijk komt de te testen FH 460 I-Save uit Zweden. De metallic-zilvergrijs gespoten trekker heeft alle aerodynamische hulpmiddelen en staat op mooi glanzende lichtmetalen wielen. Om de stroomlijn optimaal te houden, ontbreekt een zonneklep en dat blijft toch een kaal gezicht.
We nemen je nog even mee langs de andere vernieuwingen, die al bijna vertrouwd lijken, want inmiddels rijden er de nodige nieuwe FH’s in bedrijfskleuren over de Nederlandse wegen. De belangrijkste en meest zichtbare wijziging betreft de veel slankere koplampunits, waarvan de vorm nu doorloopt in de lijnen over de zijkant van de cabine. De kenmerkende V-vormige dagrijverlichting is behouden. Aan de voorzijde werd het Volvo-logo groter, met daaronder meer ruimte tot aan de grille. Zo kan een ondernemer hier gemakkelijker zijn bedrijfsnaam kwijt. De grille kreeg een honingraatprofiel en is nu af fabriek meegespoten in de kleur van de truck. Overigens is de FH16 voortaan herkenbaar aan een grille met een waterval-achtig uiterlijk, die dan juist weer zilver gespoten is. Het is maar dat je het weet.
Testroute
Even voorbij Verviers mag de 460 laten zien wat hij kan. Op deze klimmen is het effect van de turbocompound-techniek goed waar te nemen. Voor je gevoel zakt de Volvo doordat hij in eerste instantie niet terugschakelt veel te veel in snelheid terug. Alle 2.600 newtonmeters komen echter al vrij bij 900 toeren, waardoor hij op koppel blijft doorgaan. Uiteindelijk schakelt de I-Shift wel terug, waarna de motor opnieuw begint te trekken. Je verliest er uiteindelijk ook geen tijd mee, zo blijkt als we een andere truck, die ons aan het begin van de klim inhaalde, halverwege de berg gewoon weer bijhalen. Indrukwekkend, zeker voor 460 pk.
Brake blending
Op de afdaling gebruikt de Volvo zijn sterke motorrem, waardoor een retarder niet nodig is. Dat scheelt gewicht en frictie, aldus de testrijder. Door middel van brake blending houdt de FH naar beneden keurig de ingestelde snelheid vast. Hierbij worden af en toe de bedrijfsremmen aangesproken om de motorrem te helpen. Dat voel je, maar het systeem zorgt er zelf voor dat de schijven niet te warm worden. Even stevig bijremmen dus en dan weer los.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees de volledige praktijktest in Truckstar 12.