Rebro Transport
| 10:34 | Arjan Olsthoorn

Volvo FE Electric voor Rebro Transport

Voor rangeerwerkzaamheden en de distributie van pakketten voor DPD heeft Rebro Transport uit Rucphen onlangs een Volvo FE Electric in gebruik genomen. Vooral het duurzame karakter van de emissievrije FE Electric was voor Rebro reden om in een elektrische oplossing te investeren.

De truck af fabriek geproduceerd en werd geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus in Roosendaal: een partner waar Rebro al jarenlang mee samenwerkt.

“We hebben gekozen voor een elektrisch voertuig omdat we als bedrijf graag onze CO2-uitstoot willen verminderen. We hebben een duurzaamheidsambitie die zich in alle facetten van ons bedrijf vertaald om zo toekomstbestendig te zijn. Dus ook ons wagenpark. Een elektrische truck is een volgende stap die past binnen deze ambities”, verklaart Roy Rens mede-eigenaar van Rebro Transport.

Multifunctionele inzet

De Volvo FE Electric is uitgevoerd als 6×2. De vrachtwagen is voorzien van een volledig elektrisch bediende opbouw van Hertoghs Carrosserieën en wordt door Rebro Transport ingezet voor DPD. In de nachtdienst gaat Rebro het voertuig gebruiken als rangeervoertuig op de locatie van DPD in Etten-Leur. Overdag wordt de elektrische truck ingezet om wissellaadbakken te transporteren, hoofdzakelijk vanaf de regio Etten-Leur naar de Hub van DPD in Oirschot.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Volvo FE Electric

De truck is speciaal uitgerust met een extra derde zitplaats. “Daardoor kunnen we met deze Volvo FE Electric ook trainingen verzorgen. Deze multifunctionele inzet gaat ervoor zorgen dat wij en al onze medewerkers ontzettend veel ervaring opdoen met het werken met een elektrische truck en zo worden klaargestoomd voor de toekomst”, verklaart Roy Rens.

Oplaadplein

Opladen gaat via het laadstation van DPD. Daarnaast ontwikkelt Rebro een oplaadplein op de locatie in Rucphen. “We hebben nu een aantal zonnepanelen op ons bedrijfspand en in de nieuwe ontwikkeling zal dit nog verder uitgebreid worden”, licht Roy Rens toe.

De ervaring met het merk Volvo Trucks en de samenwerking met de dealer waren redenen om voor Volvo’s elektrische oplossing te kiezen. “We hebben specifiek voor Volvo gekozen omdat we al een jarenlange ervaring met dit merk hebben opgebouwd. De Volvo FE is uitermate geschikt voor het multifunctionele gebruik. Tevens hebben we een goede samenwerking met Bluekens Truck en Bus”, verklaart Roy Rens

Ondanks hoge prijs toch LNG

Naast elektrisch vervoer zet Rebro Transport ook in op LNG. Het bedrijf heeft inmiddels 20 LNG-trucks. Hoewel de prijs van LNG momenteel hoog is, blijft Rebro geloven in LNG.

Lees ook: Active Grip Control voor elektrische Volvo-trucks

“Wij hebben een lange termijnvisie omtrent duurzame inzetbaarheid van onze voertuigen. Ondanks de nu tijdelijk hoge prijs van LNG geloven wij in deze brandstof als (tussen)oplossing in het lange afstandsverkeer. Wij zullen dan ook blijven investeren in LNG ondanks dat de TCO nu oploopt. Op de lange termijn is de winst groter, dan op korte termijn het verlies op de LNG-kiloprijs. Wij hebben onszelf de doelstelling opgelegd dat vanaf 2022 25% van ons wagenpark duurzaam aangedreven moet zijn. Op dit moment hebben we 20 LNG-trucks; tegelijk met de aflevering van de Volvo FE Electric worden er nog 2 LNG-trucks afgeleverd. Daardoor hebben wij onze doelstelling (met 23 trucks) ruimschoots gehaald. Ik gok dat we door het gebruik van LNG zo’n 550 ton CO2 bespaard hebben over 2021. Zo’n besparing is met geen enkel ander alternatief dat nu beschikbaar is voor de langere afstand te evenaren”, besluit Roy Rens.

FH Electric

Naast de Volvo FE Electric neemt Rebro Transport eind dit jaar ook een Volvo FH Electric 4×2-trekker in gebruik en in het voorjaar 2023 een Volvo FH Electric 6×2-bakwagen. Alle trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie