vrijbloed
| 12:05 | Arjan Olsthoorn

Volvo FE Electric knijperauto voor Vrijbloed en Dura Vermeer

Vrijbloed Transport uit Haarlem heeft onlangs een Volvo FE Electric in gebruik genomen. Het is de eerste 100% elektrische truck met knijperinstallatie die af fabriek is geleverd. Het voertuig met autolaadkraan en tweezijdige kipper wordt voor Dura Vermeer ingezet bij binnenstedelijke wegenbouwprojecten in en rondom Amsterdam. Het is de eerste zware elektrische truck die binnen de GWW-sector wordt ingezet.

“De meeste elektrische vrachtauto’s die nu rijden, zijn omgebouwde varianten. Volvo Trucks is de eerste fabrikant die elektrische vrachtwagens volledig direct vanaf de fabrieksband produceert. Dit is een stuk duurzamer omdat er niet eerst dieselcomponenten geproduceerd zijn”, licht Sander Haagedoorn, bedrijfsleider wegen Dura Vermeer Infra Regio Noord West toe.

Lichtere laadkraan

De Volvo FE Electric 6×2 beschikt over een elektrisch aangedreven en relatief lichte autolaadkraan en laadbak. Dit is nodig om de wegenbouwsector te verduurzamen, aangezien de lading (vaak zand en stenen) behoorlijk zwaar is. Om de vrachtwagen in beweging te krijgen, is er gebruik gemaakt van twee elektromotoren met een vermogen van 400kW en 850 Nm koppel. De lithium-ion accupakketten hebben een capaciteit van 264kWh. De remenergie wordt gebruikt om de accu’s op te laden, wat de truck uitermate geschikt maakt voor veel stop-and-go verkeer.

vrijbloed

“De beperkte accucapaciteit en actieradius zijn op dit moment voor veel (bouw)bedrijven nog belangrijke knelpunten in de overstap naar elektrische vrachtwagens. Om langer en meer te kunnen werken met dezelfde accucapaciteit hebben we in samenwerking met Dura Vermeer, Volvo Trucks Nederland, HIAB en Vossebelt een speciaal voertuig met minder zware opbouw ontwikkeld. Bovendien verbruikt deze lichtere laadkraan bij stilstand geen energie, in tegenstelling tot een conventionele variant. Software zorgt er verder voor dat de laadkraan een signaal afgeeft wanneer de accu bijna leeg is. Hierdoor is stilstand te voorkomen en is het mogelijk om het verbruik verder te optimaliseren”, legt Mathijs Vrijbloed, Duurzaamheidscoördinator, Innovatie en Communicatie bij Vrijbloed Transport B.V. uit.

Emmissievrij in binnenstad

Dura Vermeer voert vanaf juni 2019 vier jaar lang twee soorten projecten (Klein Wegenwerken en Elementenverhardingen) uit binnen de Samenwerkingsovereenkomst (SOK) Amsterdam. Deze contracten zijn op basis van duurzaamheid en samenwerking gegund aan Dura Vermeer.

vrijbloed dura vermeer

Een 100% elektrische truck sluit goed aan bij de duurzaamheidsmissie van zowel Dura Vermeer als Vrijbloed. Eén van de duurzaamheidsambities van Dura Vermeer is `Uitstoot op 0`. Dit betekent onder andere dat de bouwer vanaf 2025 volledig emissievrij wil werken in de binnenstad. Vanaf begin dit jaar wordt daarom op alle projecten met elektrisch materieel gewerkt, mits beschikbaar. “Met deze truck spannen we ons in voor een schone binnenstad. Het is een mooie stap in de duurzame samenwerking met de gemeente Amsterdam”, besluit Sander Haagedoorn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie