Truckbouwers Volvo en DAF hebben beide een goed 2011 achter de rug.
Niet alleen groeide de gehele Europese truckmarkt, beide merken wisten ook hun marktaandeel te vergroten. DAF kwam in het segment zware trucks (15 ton en meer) uit op 15,5 procent, tegen 15,2 procent in 2010. In het segment zware trekkers heeft DAF zelfs een marktaandeel van 18,9 procent. Daarmee is DAF marktleider in Europa.
De Eindhovense truckbouwer heeft echter als doel om twintig procent van de markt in handen te krijgen, dus daar is nog wat werk te doen. In Nederland is het marktaandeel van DAF overigens ruim dertig procent; daarmee is DAF de bestverkopende truckproducent van ons land.
Scania heeft in Nederland een marktaandeel van ruim twintig procent en de nummer drie, Volvo, komt op iets meer dan achttien procent uit.
FM11 en FMX doen het goed
Volvo’s FM11 en FMX zijn in ons land beide een schot in de roos gebleken. Interessant is daarbij dat de hoogste vermogensversie van de FM11 – 450 pk – in Nederland bijna niet verkocht wordt. In andere landen verkoopt die versie prima, maar in Nederland kiest men dan voor de dertien liter-motor en eventueel zelfs een FH.
In Nederland is Volvo overigens marktleider in het segment zeer zware segment trekkers boven de 27 ton met 460 pk of meer. Hier heeft Volvo ruim 33 procent van de markt in handen, tegen 31 procent voor DAF en 11,1 procent voor Scania.
In de Europese truckmarkt kwam Volvo in 2011 uit op een marktaandeel van bijna zeventien procent, een stijging van drie pocent vergeleken met een jaar eerder. Maar net als Scania heeft Volvo last van de sterke Zweedse kroon. Die is het afgelopen jaar flink in waarde gestegen ten opzichte van de euro. Dit hindert de truckverkopen als zodanig niet, maar Volvo krijgt minder Zweedse kronen voor een in euro’s afgerekende truck. Dit drukt de winst aanzienlijk.
(Voor Europa geldt dat hier de 27 landen van de EU worden bedoeld, plus Noorwegen en Zwitserland).
Foto: Volvo heeft inmiddels de eerste Nederlandse orders binnen voor het nieuwe topmodel, de FH16 750.