Met een FH concept-truck laat Volvo een vrij spectaculaire brandstofbesparing zien.
Bijna een derde minder brandstof. De nieuwe Concept Truck van Volvo Trucks laat zien hoe de productiviteit in het internationaal transport aanzienlijk kan worden verbeterd. Het geheim van deze opmerkelijke brandstofbesparing is een aerodynamisch ontwerp en lager leeg-gewicht.
Onderzoeksproject van vijf jaar
Met steun van het Zweedse Energy Agency en het Amerikaanse Department of Energy ontwikkelde Volvo Trucks een nieuw conceptvoertuig: de Volvo Concept Truck. Het resultaat van een onderzoeksproject van vijf jaar met als doel het produceren van zuinigere voertuigen. De nieuwe concepttruck verlaagt het brandstofverbruik met meer dan dertig procent.
“We werken continu aan het ontwikkelen van energiezuinige voertuigen. Dit heeft onze hoogste prioriteit zowel uit het oogpunt van milieuproblematiek als het verlagen van de kosten voor onze klanten. We zijn er trots op dat we deze ontwikkeling kunnen ondersteunen. Onze concepttruck laat de immense kracht zien van voortdurende technische vooruitgang”, zegt Claes Nilsson, President en CEO Volvo Trucks.
Een van de sleutelfactoren achter het lage brandstofverbruik is de verbetering van maar liefst veertig procent in aerodynamische efficiency. Dit is gunstig voor zowel trekker als trailer. Interessant detail is de aanwezigheid van de zonneklep – gelukkig heeft die het veld niet hoeven ruimen.
Camera’s in plaats van spiegels
“We hebben de gehele combinatie aangepast en zoveel mogelijk geoptimaliseerd voor een betere aerodynamica. We maken bijvoorbeeld gebruik van camera’s in plaats van buitenspiegels. Dit verlaagt de luchtweerstand, zodat er minder energie nodig is voor de aandrijving van de truck”, zegt Åke Othzen, Chief Project Manager bij Volvo Trucks.
Naast de aerodynamische verbeteringen is het conceptvoertuig voorzien van nieuw ontwikkelde banden met een lagere rolweerstand. De trailer weegt twee ton minder dan de referentietrailer. Dit betekent een lager brandstofverbruik of een hoger laadvermogen. Ook een verbeterde aandrijflijn maakt deel uit van het project.
De basis van de Concept Truck is een FH 420 met D13-motor en een voorloopas.
Doel: efficiency-verbeteringen
In het najaar van 2015 zijn er testritten uitgevoerd in Zweden. Maar er wordt al sinds 2011 aan de Volvo Concept Truck gewerkt. Het doel is een efficiencyverbetering van vijftig procent in het internationaal transport. Omdat de concept-truck onderdeel uitmaakt van een onderzoeksproject, is deze niet beschikbaar op de markt. Een aantal aerodynamische eigenschappen zijn echter al geïmplementeerd op de in serie geproduceerde voertuigen van Volvo Trucks, en in de toekomst worden waarschijnlijk meer van deze oplossingen toegepast.
Feiten: Volvo Concept TruckHet onderzoeksproject is een bilaterale joint-venture tussen Zweden en de VS en wordt ondersteund door de Zweedse Energy Agency en het Amerikaanse Department of Energy. Het Amerikaanse SuperTruck-project streeft naar verbeterde transportefficiency in het internationaal transport voor de Noord-Amerikaanse markt.
Specificaties: Volvo Concept Truck – Volvo FH 420 – Motor Volvo D13 Euro 6
De aerodynamische verbeteringen:
• Geoptimaliseerde aerodynamische trailer en trekker.
• Om de luchtweerstand te verminderen, zijn de conventionele buitenspiegels vervangen door camera’s die bovendien beter zicht en een verhoogde veiligheid opleveren.
• Aerodynamisch geoptimaliseerde chassisskirts bedekken de achterwielen op de trekker en alle wielen van de trailer.
• Aerodynamische spoilers steken uit tot achter de trailer en verminderen de luchtweerstand.
• Geoptimaliseerde luchtstroom voor het motorkoelsysteem.
• Verminderde luchtweerstand aan de voorzijde van de trekker, de wielkasten en instaptreden.
Lees ook: