In Vlaanderen zijn inmiddels op vijf plekken weeglussen geïnstaleerd op de snelwegen en die blijken bijzonder effectief.
Dat zegt de Vlaamse verkeersminister Hilde Crevits: “Vroeger haalde een inspecteur willekeurig een vrachtwagen uit het verkeer. Daar zag je dan dat op tien vrachtwagens er één of twee overladen waren. Nu is het zo dat enkel die uit verkeer worden gehaald waarvan men bijna zeker is dat ze te zwaar zijn. Het resultaat is dat acht op tien vrachtwagens die uit het verkeer worden gehaald ook effectief overbeladen zijn”, aldus Crevits.
In 2011 controleerde de Wegeninspectie in Vlaanderen in totaal 5.300 vrachtwagens op gewicht; 800 daarvan werden aan de kant gezet bij één van de weeglussen.
Frustratie
Van de 5.300 trucks werd bij bijna 1.600 trucks overbelading geconstateerd, tot frustratie van Crevits: “Ik heb mijn handen vol om de wegen in een goede staat te brengen. Als er dan nog eens veel overbeladen vrachtwagens op die wegen rijden, dan wordt de schade nog groter”, aldus de verkeersminister.
In Nederland zijn de weeglussen al jaren een effectief middel in de strijd tegen overbelading en overbeladen assen. Het grootste probleem is de enkele trek-as van de zogeheten Euro-semi: de enkelas-trekker met drie-assige oplegger.
Bron: KW.be – Foto: Nederlandse weeglus op de A16 tussen Dordrecht en de Moerdijkbrug.