De op handen zijnde proef met LZV’s in Vlaanderen wordt beperkt tot slecht zes trajecten.
De op handen zijnde proef met LZV’s in Vlaanderen wordt beperkt tot slecht zes trajecten. Er waren in eerste instantie 148 trajecten voorgesteld.
Dit meldt het Belgische transportblad De Lloyd. De trajecten zullen allemaal aansluiten op het Nederlandse wegennet en lopen vanaf de Waaslandhaven-Noord naar Nederland, vanaf de Antwerpse Haven via de Waaslandhaven-Zuid naar Nederland en via de Scheldelaan. Verder komt er een traject tussen Mechelen en Nederland, tussen Rekkem en Nederland en tussen Veurne en Nederland.
Voorwaardelijk haalbare trajecten
Volgens minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits zijn dit ‘voorwaardelijk haalbare trajecten’. Alle andere trajecten zijn afgewezen op gronden als dat de verkeersveiligheid niet kon worden gewaarborgd, of dat routes door dertig kilometer-gebieden zouden lopen.
Volgens De Lloyd is hiermee ‘bitter weinig’ over van het Vlaamse LZV-project. Voor Nederlandse vervoerders is het in ieder geval gunstig dat de haven van Antwerpen aangesloten wordt op het Nederlandse hoofdwegennet, en daarmee bereikbaar wordt voor Nederlandse LZV’s.
Wanneer de proef daadwerkelijk begint is vooralsnog niet bekend.