Vijf jaar discussie over een verkeersbord
| 13:43 | Truckstar Redactie

Vijf jaar discussie over een verkeersbord

Het bord dat automobilisten duidelijk moet maken dat ze bij openstaande bruggen aan de Vandammesluis in Zeebrugge gewoon langs de andere kant van de sluis kunnen rijden, komt er op zijn vroegst rond Pasen 2012.

Regelmatig staan tientallen auto’s muurvast aan de Pierre Vandammesluis in de Zeebrugse haven, voor veel chauffeurs een bekend gebied. Omdat een groot autoschip door de sluis moet om de haven te verlaten, staan de twee bruggen aan de kant van de sluis richting binnenland open.

Volslagen verrassing
Elke keer weer komt dat als een volslagen verrassing voor tientallen automobilisten, vrachtwagens en fietsers die niet met de haven vertrouwd zijn, waardoor ze allemaal geduldig voor de brug blijven staan. Omdat het vaak meer dan een half uur duurt voor de bruggen weer naar beneden komen, loopt het verkeer dan vast.

Weinigen weten dat je in zo’n geval gewoon kunt omkeren, naar de andere kant van de sluis rijden en daar over een identieke brug rijden. Maar er is geen verkeersbord dat de automobilisten daar attent op maakt.

Die lange rij wachtende ‘toeristen’ belemmert ook het havenverkeer. “Er is een duidelijk verkeersbord nodig. Dat vragen we al jaren”, zegt Marc Lanckriet, afgevaardigd bestuurder van het transportbedrijf DDTrans en lid van Apzi, belangenvereniging der Zeebrugse havenbedrijven.

Moeilijk
Zo’n bord maken, blijkt een hele moeilijke opdracht. In 2007 al vonden de eerste gesprekken en vergaderingen plaats. Daarna kon de Vlaamse dienst ‘elektromechanica en telematica’ aan de slag. Omdat die het bord niet in voorraad bleek te hebben, moest er een aanbesteding worden uitgeschreven. Pasen 2010 leek toen nog een realistische deadline.

“Tijdens de eerste ronde heeft er zich echter geen enkele kandidaat gemeld die de signalisatie wilde maken”, zegt Lanckriet. Er werd een tweede aanbesteding uitgeschreven, en toen doken wél geschikte kandidaten op. Er kwam ook een nieuwe deadline: de herfst van dit jaar.

Pasen 2012

“Dat zullen we niet halen”, zegt Geert De Rycke van de dienst Elektromechanica en Telematica. “We zouden tegen september of oktober het project willen gunnen. Als alles dan goed gaat, moet het haalbaar zijn om tegen de paasvakantie van volgend jaar de borden klaar te hebben.”

Van 2007 tot 2012 dus, en dat voor een ogenschijnlijk heel simpel op te lossen probleem: er is gewoon een led-bord nodig dat je dwingt om door te rijden als de bruggen omhoog staan.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie