Een bijzondere mijlpaal voor Boonstra Transport. Het Friese familiebedrijf voegt de vierhonderdste Scania aan het wagenpark toe. De 420R 4×2 is onderdeel van een totaalorder van 33 stuks.
Het brandstofverbruik van de nieuwe Scania Super was voor commercieel directeur Willem Boonstra de voornaamste reden om uit te breiden met een groot aantal nieuwe Scania trucks. “Wij meten acht tot tien procent brandstofbesparing ten opzichte van de vorige generatie.”
De basis van Boonstra Transport, gevestigd in Haulerwijk, werd in 1928 gelegd door Feike Boonstra. Inmiddels is het no-nonsense familiebedrijf in handen van de derde generatie. De volgende staat al te popelen om het over te nemen. Begin jaren vijftig werden de eerste Scania vrachtwagens in gebruik genomen en dat nu de vierhonderdste verwelkomd wordt, is volgens Boonstra niet toevallig. “In aanschaf is het niet het goedkoopste merk. Echter is dankzij het brandstofverbruik de TCO onderaan de streep beter dan andere merken in onze vloot.”
Brandstofbesparing
Boonstra Transport plaatste een order van 33 Scania trucks, waarvan er inmiddels 18 zijn geleverd door Scania Groningen. Alle 4×2 trekkers en 6×2 chassis zijn voorzien van de Super 13-liter motor. Boonstra, die het bedrijf samen met zijn broer Feike en neef Feike Boonstra runt, legt uit dat zijn bedrijf duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan. Er wordt alles aan gedaan om de CO2-voetafdruk te verlagen. “We besteden voortdurend aandacht aan het behalen van een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik door een zuinige en defensieve rijstijl te stimuleren. We hebben zelfs een chauffeurscoach in dienst die onze medewerkers hierbij ondersteunt.”
Geliefd merk
De R-cabines zijn, net als alle voertuigen uit het 105 eenheden tellende wagenpark, van alle gemakken voorzien. Boonstra vertelt dat nieuwe trucks standaard met lederen bekleding, standkachel, standairco, magnetron en 27MC worden uitgerust. “De chauffeurs brengen meer tijd in hun auto door dan in hun eigen huis. Dat is de reden dat we nooit voor de goedkoopste uitrusting gaan.” Dat het Zweedse merk zeer geliefd is onder de chauffeurs is een andere reden dat Boonstra Transport een echt Scania bolwerk is. “Bijna allemaal geven ze de voorkeur aan Scania.”
Topsport in transport
Boonstra Transport, dat in 1928 de eerste vrachtwagen kocht, is actief in het vervoeren van pluimvee, containers, sierteelt en ‘normale’ ladingen. Om de logistieke processen optimaal te laten verlopen, wordt gebruik gemaakt van een modern wagenpark waarvan ruim tachtig procent uit Scania bestaat. De transporteur is gevestigd op een 3,5 hectare groot terrein met 7.500 vierkante meter opslagruimte. In 2019 bouwde het bedrijf een nieuwe hypermoderne werkplaats, die tevens is voorzien van een wasplaats. Met de kreet ‘Topsport in transport’ wil Boonstra Transport laten zien dat het haar klanten volledig kan ontzorgen.