27 september 2016 | 09:55

VID: omrijden via Nederland een blijvertje

Omrijden via Nederland om Belgische tolkosten uit te sparen, is geen tijdelijk verschijnsel. Dat blijkt uit onderzoek van de VID.

Na invoering van de tolplicht op 1 april van dit jaar werd al snel duidelijk dat veel chauffeurs er voor kozen om via Nederland te rijden als dat zinvol was, maar aanvankelijk dacht men dat dit vanzelf zou overgaan. Niet dus, constateert de VID.

Analyse

Uit een analyse over de maanden juli en augustus blijkt overduidelijk dat het vrachtverkeer bij de grensovergangen voor een deel een grensovergang verder naar het westen neemt. Bij Hazeldonk (A16) en Stein (A76) liep de hoeveelheid vrachtverkeer terug, maar bij Hapert (A67) en Ossendrecht (A4) werd het juist drukker. Of het zin heeft om een langere route door Nederland te kiezen, valt gemakkelijk uit te rekenen.

Drukker

Zeker is echter dat het in de Nederlandse grensstreek drukker is geworden. Zo is, volgens de VID, het aantal vrachtauto’s op de A58 bij Etten-Leur en Tilburg gemiddeld met bijna 8 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder. Dat is aanzienlijk meer dan de landelijk gemeten stijging van circa 2 procent, aldus de VID.

Andere wegen

Wordt het grensoverschrijdend vrachtverkeer bij de vier grote snelwegovergangen bij elkaar opgeteld, dan blijkt dat er minder van dit soort bewegingen zijn. De VID vermoedt dat dit komt doordat een deel van het vrachtverkeer de snelweg verruild heeft voor provinciale wegen.

 

(foto ANP)

(foto ANP)

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda