Vervaeke, Europees leider in tanktransport voor de chemische en petrochemische sector, heeft haar eerste elektrische vrachtwagen met waterstofcel besteld. Het gaat om een in Nederland gebouwde Hyzon. Deze emissieloze vrachtwagen staat voor 100% CO2-neutraal transport.
Waterstof zal naar verwachting een belangrijke rol spelen bij het koolstofvrij maken van moeilijk te reduceren sectoren zoals staalproductie, chemie en vervoer. De EU schat dat in 2050 tot 24% van het energieverbruik op waterstof gebaseerd kan zijn. En hoewel elektrische auto’s de markt voor particuliere voertuigen zullen domineren, wordt verwacht dat waterstof nog steeds een sleutelrol zal spelen bij het koolstofvrij maken van het zware wegvervoer.
Concentratie
Aangezien de nieuwe vrachtwagen alleen waterdamp in plaats van koolstofemissies uitstoot, staat hij voor nul-emissie. Bovendien kan hij snel accelereren, waardoor veilig kan worden samengevoegd en gemanoeuvreerd. Terwijl een soepele en bijna geruisloze rit de chauffeurs in staat stelt zich op de weg te concentreren en een belangrijke vermindering van de geluidsoverlast tot stand brengt.
Deze aankoop ligt in de lijn van de intensivering van het streven naar duurzaam transport, in nauwe samenwerking tussen Vervaeke en één van zijn grootste klanten. Ze komt bovenop de voortdurende investeringen van Vervaeke in het modernste materieel, de meest efficiënte motoren, partnerships met klanten in milieuvriendelijke projecten en goed opgeleide chauffeurs. Deze overgang naar een klimaatneutrale brandstof betekent geenszins dat er concessies worden gedaan aan de hoge servicenormen van het bedrijf op het vlak van veiligheid, laadvermogen en afstanden.
Waterstoftechnologie
Bovendien zal dit project Vervaeke toelaten een belangrijke ervaring en kennis op te doen over het gebruik van deze nieuwe waterstoftechnologie. Het is de bedoeling van Vervaeke om haar technici op te leiden in deze specifieke technologie, zodat zij het onderhoud van haar eigen vloot kunnen uitvoeren, zoals Vervaeke altijd heeft gedaan en nog steeds doet. Vervaeke promoot ook het gebruik van de H2 technologie voor ADR goedkeuring op VN niveau.
De eerste vrachtwagen wordt geleverd in de eerste helft van 2023.