Het voorstel van VVD Tweede Kamerlid Charlie Aptroot voor een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens is de VERN, Vereniging van Eigenrijders, in het verkeerde keelgat geschoten.
“Als een vrachtwagen achter een andere vrachtwagen rijdt, dan ziet hij weinig tot niets, hij kijkt tegen de achterzijde van de vrachtwagen aan, die voor hem rijdt. Hij ziet alleen de remlichten van zijn voorganger. Je uren achtereen concentreren op de remlichten van je voorganger is menselijkerwijs niet mogelijk”, zegt de VERN.
Onderzoek
Volgens de VERN heeft enkele jaren geleden het toenmalige Ministerie van Verkeer een Waterstaat een groot onderzoek gedaan naar inhaalverboden voor vrachtwagens. De KLPD en veel andere organisaties hebben hieraan meegewerkt, waaronder de VERN. De uitkomst was dat er voor de automobilist geen reistijdwinst was te behalen, wanneer er voor vrachtwagens een algeheel inhaalverbod op snelwegen zou gelden.
Veiligheid
Ook de verkeersveiligheid zou niet verbeteren. “Er gebeuren zelden ongevallen met vrachtwagens op de linkerrijstrook. Er gebeuren veel meer ongevallen met vrachtwagens door snijdende automobilisten”, zegt de VERN. “Dit is de grootste angst voor vrachtwagenchauffeurs. De vrachtwagenchauffeur geeft een ruk aan zijn stuur om de personenauto te ontwijken, zijn lading wordt instabiel en hij valt in het ergste geval om.”
Volgens de VERN kantelt ongeveer tweederde van de omgevallen vrachtwagens op een rechte weg.