De verkeersinspecties in de Benelux gaan nauwer samenwerken bij hun controles. Daartoe willen ze onderling data uitwisselen.
Ze doen dit door bedrijven en chauffeurs een risicoprofiel te geven, gebaseerd op eerder geconstateerde overtredingen. Vervolgens worden deze gegevens onderling gedeeld door de diensten van de drie Benelux-landen. Hoe hoger het risicoprofiel, hoe meer controles de chauffeurs kunnen verwachten. Op die manier wil men de verkeersveiligheid verbeteren en het aantal overtredingen van onder meer de rij- en rusttijden terugdringen.
Aandachtspunt
Onjuist gebruik van of frauderen met de tachograaf vormt daarbij een belangrijk aandachtspunt. Het zijn overigens niet alleen vrachtwagens die het doelwit vormen: ook touringcars zullen er mee te maken krijgen. Met deze samenwerking lopen de drie Benelux-landen vooruit op een Europese maatregel die sjoemelende bedrijven en chauffeurs moet aanpakken.
Hoe dit allemaal uitpakt is afwachten natuurlijk, maar in principe zouden chauffeurs van bedrijven met een laag risicoprofiel onderweg minder vaak lastiggevallen moeten worden. Een ingangsdatum is nog niet bekend.
(foto ANP Vincent Jannink)