De Provincie Utrecht plant een renovatie van de kruising van de Zuilense Ring en de A2 om de verkeersdoorstroming te verbeteren. Een definitief besluit hierover wordt naar verwachting voor de zomer van dit jaar genomen.
Eerder is al besloten om de maximumsnelheid op de Zuilense Ring te verlagen naar 80 kilometer per uur, met als doel het bevorderen van naleving van de snelheidslimiet en het creëren van meer leefbaarheid en duurzaamheid. Tot eind 2023 heeft de provincie gegevens verzameld over het gebruik van de N230 en de aansluiting op de A2, die zullen worden gebruikt om een voorlopig ontwerp te maken voor de herinrichting van de weg. De provincie heeft al ideeën voor de veranderingen op de kruising, waaronder het concept van een ‘Divergerende Diamantaansluiting’ (DDI), zoals te zien is in een animatie op hun YouTube-kanaal.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Links rijden
Een video van de Provincie Utrecht laat zien hoe dit proces verloopt. Momenteel, wanneer men bijvoorbeeld vanuit Leidsche Rijn naar Amsterdam wil, rijdt men na het passeren van de City Skydive eerst boven de A2 door, om vervolgens aan de kant van Maarssen af te slaan.
Deze situatie verandert. In het nieuwe ontwerp wordt het verkeer al vóór de kruising naar de linkerrijbaan geleid. Hoewel dit misschien als spookrijden aanvoelt, wordt hetzelfde aan de andere kant gedaan voor verkeer dat vanuit de richting Overvecht/Maarssenbroek de A2-toerit naar het zuiden neemt, waardoor de verkeersstromen gescheiden blijven. Beide rijrichtingen bevinden zich dus aan de linkerkant in plaats van de rechterkant.
Veiliger
In Nederland wordt deze methode van verkeersafhandeling soms tijdelijk toegepast tijdens wegwerkzaamheden, maar nergens permanent. De Provincie Utrecht streeft ernaar hier verandering in te brengen, geïnspireerd door positieve ervaringen in de Verenigde Staten die aantonen dat het de doorstroming bevordert.
De voordelen van dit plan zijn talrijk: er zijn minder kruispunten en weggebruikers hoeven minder vaak te stoppen. Momenteel leidt het veelvuldige wisselen van rijstroken van links naar rechts en vice versa niet alleen tot verkeersopstoppingen, maar veroorzaakt het ook dagelijks gevaarlijke situaties en regelmatig ongelukken.