Vergunning Dalessi Trucking ingetrokken
De transportvergunningen van transportbedrijf Dalessi Trucking uit IJhorst zijn ingetrokken.
De vergunningen zijn ingetrokken nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport een rapport had uitgebracht over misstanden bij het bedrijf dat rond de honderd trucks heeft lopen met vrijwel uitsluitend Poolse chauffeurs.
Richting FNV Bondgenoten verklaarden de Poolse chauffeurs dat ze vier weken achter elkaar voor een basissalaris van € 350,- per maand werken. De chauffeurs krijgen daarnaast een bonus van ongeveer twee eurocent per gereden kilometer. Schades worden met het salaris verrekend en vrachtauto’s worden te zwaar beladen. Daarnaast beschikte Postma Polen niet over de juiste papieren om Poolse chauffeurs in te mogen huren bij het Nederlandse bedrijf. Een medewerker van FNV Bondgenoten bezocht Postma Polen, maar dit bleek slechts een administratiekantoortje te zijn.
Geen visitekaartje
Edwin Atema, bestuurder van FNV Bondgenoten: “Kort samengevat kunnen we stellen dat dit bedrijf nu niet echt een visitekaartje is voor de sector. In 2006 kwam Postma Transport ook al in het nieuws. In een tv-uitzending verklaarde de arbeidsinspectie actie te zullen ondernemen tegen Postma. Toen wij hierover vorig jaar navraag deden bij de Arbeidsinspectie konden zij niet terugvinden wat ze in 2006 precies gedaan hadden. Hierop hebben wij melding gemaakt van onze bevindingen met het verzoek een onderzoek in te stellen en indien nodig handhavend op te treden. In november van vorig jaar kreeg het bedrijf een bezoekje van de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Arbeidsinspectie.
“Afgelopen week zagen wij dat de transportvergunningen zijn ingetrokken. We zijn blij dat de inspectiediensten onze zaak met succes hebben opgepakt, tegelijkertijd is het betreurenswaardig dat er pas wat gebeurt als wij een zaak aanleveren. Door werkgevers als Postma Dalessi wordt concurrentie vervalst en staat gezonde werkgelegenheid sterk onder druk.”
FNV Bondgenoten deed onderzoek naar Postma Dalessi als onderdeel van de campagne ‘Gelijk loon, gelijk werk’ in de transportsector. Met een kleine honderd vrachtauto’s is Postma Dalessi een belangrijke speler in het zogeheten Ferry vervoer. Van veel leden en transporteurs kreeg de vakbond bij de campagnestart klachten over Postma Dalessi. Sinds een aantal jaren rijden op de Nederlandse auto’s van het transportbedrijf enkel nog Poolse chauffeurs in dienst van Postma Polen, ze krijgen daarbij voor werk in en vanuit Nederland betaald volgens de Poolse maatstaven.
Inspectiediensten kunnen effectiever werken
FNV Bondgenoten is van mening dat inspectiediensten veel effectiever moeten samenwerken met buitenlandse instanties. In de campagne ziet FNV Bondgenoten dat werkgevers met kinderlijke eenvoudigheid gebruik maken van buitenlandse constructies om zo de in Nederland geldende wet en regelgeving te omzeilen.
FNV Bondgenoten vindt dat iedereen recht heeft op ‘Gewoon Goed Werk’. Dat wil zeggen: gelijke arbeidsvoorwaarden voor gelijk werk, gezond en veilig werk, met toegang tot sociale zekerheid en een fatsoenlijk pensioen. Of je een vast contract hebt of niet, of je Nederlander bent of niet, of je baan is ge-outsourced of niet.
“Gelijk loon bij gelijk werk”. Dat klinkt goed, maar wat stelt de FNV als oplossing voor? Feit is dat je met het internationaal transport altijd door verschillende economische klimaten komt en er altijd verschillen zullen zijn. Als de buitenlandse chauffeurs hier evengoed betaald moeten worden als de Nederlandse chauffeurs is dat in feite evengoed concurrentie vervalsing maar dan in het nadeel van de buitenlandse bedrijven.
en nou de andere nog