In de Nederlandse politiek heerst verdeeldheid over het afschaffen van het Eurovignet.
Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën wil het Eurovignet in Nederland afschaffen per 1 januari 2013, maar in de Tweede Kamer klinkt verzet.
De opbrengst van het Eurovignet is 150 miljoen euro per jaar. Dit zou deels via een verhoogde motorrijtuigenbelasting moeten worden gecompenseerd. Weekers wil niet het gehele bedrag compenseren aangezien Nederlandse transportbedrijven dan ook het aandeel buitenlanders in het huidige Eurovignet zouden gaan betalen.
Strop voor het wegtransport
Dat klinkt netjes, maar Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO hebben becijferd dat het plan een strop van 15,7 miljoen euro betekent voor het Nederlandse wegtransport.
Transporteurs die rijden op landen waar nog wel een Eurovignetplicht geldt, moeten het vignet namelijk alsnog aanschaffen. Die landen zijn: België, Luxemburg, Denemarken en Zweden.
Verzet in Tweede Kamer
In de Tweede Kamer verzet het CDA zich: “Het kan niet zo zijn dat Nederlandse ondernemers de dupe worden van een sologang van Nederland”, zegt Kamerlid Pieter Omzigt in Nieuwsblad Transport. D66 heeft zich bij het CDA aangesloten.
Foto: Wil je met je truck op de snelwegen rijden in de Benelux, Denemarken en Zweden, dan heb je een Eurovignet nodig.