Verbreding A10-Oost gaat snel
De verbedingswerkzaamheden op de A10-Oost gaan snel.
De A10-Oost krijgt momenteel aan weerszijden een extra rijstrook om het verkeer straks soepeler door te laten stromen.
De verbredings-werkzaamheden in de richting Zaanstad/Amersfoort (de buitenring) zijn het verst gevorderd; de extra strook gaat begin september al open.
De A10-Oost vlak voor knooppunt Watergraafsmeer, kijkend naar het zuiden.
Ook aan de andere kant in de richting van Schiphol liggen de werkzaamheden op schema. De extra rijstrook daar gaat echter pas in 2014 open.
Het zelfde punt als de eerdere foto, opnieuw kijkend naar het zuiden. De afrit Diemen wordt hier een stukje opgeschoven en vernieuwd.
Niet alleen wordt de weg breder gemaakt. Op grote schaal worden er tevens nieuwe geluidsschermen geplaatst, en worden viaducten en op- en afritten heringericht, zoals op de foto hierboven te zien is aan de andere kant van de tijdelijke geluidsschermen.
De verbreding van de A10-Oost is de eerste stap in een immens infrastructureel project dat ‘SAA’ heet. Dit voorziet in de verbreding van in totaal 63 kilometer snelweg tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.
SAA bestaat uit vijf onderdelen
Het eerste deel hiervan is de verbreding van de A10-Oost en de verbeding van de A1 tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen. Op de A1 zijn inmiddels de voorbereidende werkzaamheden in gang gezet.
Het tweede deel is de verlegging en verbreding van de A1 tussen de knooppunten Diemen en Muiderberg. Die werkzaamheden beginnen in 2014 en zullen duren tot 2020. In voorbereiding daarop wordt echter nu al een aantal hoogspanningsmasten en leidingen verplaatst. Daarom hangt er nu een tijdelijk veiligheidsnet boven de weg ter hoogte van de Maxis.
De A1 wordt dus omgelegd en komt ten zuiden van de huidige weg te liggen. De weg krijgt 2 x 5 rijstroken met nog twee extra stroken. Tevens wordt een enorm aquaduct aangelegd onder het riviertje de Vecht. De A1 sluit vervolgens bij Muiderberg weer aan op het bestaande tracé. Ook onderdeel van deze fase is de verbreding van de A6 vanaf Muiderberg tot Almere Havendreef.
In 2015 begint het derde deel, de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen.
In 2016 wordt tevens de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht verbreed – het vierde deel, en het vijfde deel is de verdere verbreding van de A6 langs heel Almere.
Robuuste wegen rond Amsterdam
De bedoeling is om de doorgaande wegen rond Amsterdam een stuk robuuster te maken. Minder files en minder oponthoud in deze belangrijke regio leveren onze maatschappij enorme besparingen op. Bovendien verlies je als chauffeur minder kostbare rijtijd en verbetert de leefbaarheid van de gehele regio.
Een ander gunstig punt is dat veel bouw-gerelateerde transportbedrijven goed werk hebben aan het SAA-project. Zeker in deze tijden van crisis – en al helemaal in de kwakkelende bouw – is dit een opsteker.
Ook interessant is dat uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat een flinke meerderheid van omwonenden, weggebruikers en bedrijven positief tot zeer positief is over het project SAA. Opvallend is dat er vooral bij weggebruikers veel steun is voor de wegverbreding: zo’n 85 procent.
Weekendafsluiting A10 voor nieuw asfalt
Overigens gaat de A10-Oost in de richting van Zaanstad/Amersfoort wel twee weekenden dicht. Rijkswaterstaat voorziet dan de gehele buitenring van nieuw asfalt. Dit zijn de weekenden van 23 tot 26 augustus en van 30 augustus tot 2 september.
Onlangs werd aan de andere kant van Amsterdam de nieuwe Westrandweg A5 in gebruik genomen, samen met de Tweede Coentunnel. De oude Coentunnel wordt momenteel gerenoveerd en gaat in 2014 open. Dan is ook die flessehals verleden tijd. Verder wordt in de toekomst de A9 bij Badhoevedorp in verbrede vorm omgelegd om het plaatsje heen. Nu is dit één van de hardnekkigste filepunten in de regio. In 2018 zou die omlegging gereed moeten zijn.