De Velsertunnel blijkt met zijn krap bemeten vrije hoogte de oorzaak te zijn van het hoge aantal meldingen en afsluitingen van tunnels vanwege te hoge trucks.
Dat blijkt uit cijfers die TLN heeft gepubliceerd. Na Truckstar reageert namelijk ook branche-organisatie TLN op de berichtgeving van het AD dat chauffeurs massaal tunnelhoogtes zouden negeren om tijdswinst te behalen.
Daarbij merkt ook TLN op dat verreweg de meeste problemen zich bij de Velsertunnel voordoen en blijkt opnieuw dat een genuanceerder beeld veel meer duidelijkheid geeft, dan hoe het AD het schetst.
Lees ook: AD: Truckers negeren hoogte-waarschuwing
Velsertunnel hét probleem
Van de 11.000 keer dat een truck te hoog was voor een tunnel in 2014, gebeurde dat maar liefst 9.000 keer bij de Velsertunnel. Die ene tunnel is dus verantwoordelijk voor het enorme aantal meldingen. En dat is geen wonder.
De Velsertunnel heeft een vrije hoogte van 4,17 meter. De hoogtemeter zou op 4,07 meter afgesteld staan maar deze hoogte wordt door chauffeurs betwist. Chauffeurs krijgen van Rijkswaterstaat te horen dat de detectie nog veel lager staat, op 4,02 of 4,03 meter. Rijkswaterstaat raadt chauffeurs met trucks hoger dan 3,90 meter dan ook aan via de Wijkertunnel te rijden.
TLN zegt wijselijk dat vrachtauto’s in de praktijk toch hoger kunnen zijn dan de wettelijk toegestane vier meter, door bijvoorbeeld opbollende of wapperende dekzeilen of in- en uitveren als gevolg van hobbels in het wegdek. Bij de hoogte-detectie van de Velsertunnel is het daarom vrijwel direct raak.
Twaalf centimeter meer in 2016
Gelukkig komt er in de toekomst iets meer rek in de hoogte van de Velsertunnel. Als de tunnel in 2016 gerenoveerd is, zal er twaalf centimeter doorrijhoogte toegevoegd zijn. De tunnel wordt daarmee 4,29 meter hoog en de hoogtedetectie kan dan op 4,19 meter afgesteld worden.
Als je het als chauffeur niet vertrouwt bij de Velsertunnel kun je altijd nog via de A9 en de Wijkertunnel rijden, of de pont pakken over het Noordzeekanaal.
Coentunnel
Wat betreft de meldingen bij de Coentunnel zou het volgens TLN gewenning kunnen zijn geweest. Tijdens de renovatie van de oude Coentunnel is alle verkeer een tijd lang door de hogere Tweede Coentunnel gegaan.
In 2014 werd de oude Coentunnel weer toegevoegd aan de A10 en kwam er direct een toename van het aantal hoogtemeldingen. Trucks die probleemloos door de Tweede Coentunnel konden, bleken toch te hoog voor de oude Coentunnel-buizen. In 2014 was hier 564 keer een hoogtemelding.
De Tweede Coentunnel is goed ontworpen en hoog zat.
TLN: betere communicatie en naleving
TLN wil dat er betere communicatie komt naar verladers, vervoerders en chauffeurs over de hoogtes van specifieke tunnels.
Daarnaast vindt TLN dat een betere naleving nodig is van de wettelijke maximumhoogte voor vrachtauto’s van 4 meter. Verladers, vervoerders en chauffeurs moeten meer aandacht hebben voor de wettelijk toegestane hoogte van de truck.
Als laatste pleit TLN voor betere handhaving op plaatsen waar het vaak mis gaat, en een betere analyse van de groep overtreders. Zijn er specifieke bedrijven, of types transport die vaker in de fout gaan? Voor zover het geen sporadisch passerende buitenlandse chauffeurs zijn, kunnen die bedrijven en chauffeurs beter voorgelicht en aangepakt worden.
Andere tunnels
Het aantal hoogtemeldingen in 2014 bij enkele andere tunnels was: de Drechttunnel – 303 keer, de Swalmentunnel – 178 keer en de Roertunnel – 173 keer.
De Swalmentunnel en de Roertunnel zijn nieuw, maar relatief laag. Ook hier gaan de slagbomen nog wel eens naar beneden.
Openingsfoto: De Velsertunnel is met zijn krap bemeten hoogte een probleemgeval in het Nederlandse snelwegennet.
Lees ook: Zo ziet de gerenoveerde Coentunnel eruit.