| 11:08 | Arjan Olsthoorn

Veldhuizen voorziet Scania 8×4 chassis van gestuurde wide-spread

Veldhuizen Trucks heeft een volledig luchtgeveerde Scania 8×4 chassis voorzien van een hydraulisch gestuurde wide-spread tandemstel. Dankzij de toepassing van een draaikrans is dit een bijzonder onderhoudsvriendelijke oplossing, waarbij voor 99% gebruik wordt gemaakt van originele Scania onderdelen.

De keuze van VT viel op de Scania P460 8×4. Niet op de XT uitvoering, aangezien die niet leverbaar is met luchtgeveerde voorassen. Door gebruik te maken van een draaikrans besturing van de laatste as ontstaat een bijzonder wendbaar voertuig met een precieze hydraulische besturing die boven de 40 km per uur blokkeert. In combinatie met de 10 tons voorassen is de 8×4 goed voor een GVW van 43 ton. Bijzonder is de chassishoogte, die slechts 100 cm bedraagt. Daarmee vormt dit chassis de ideale basis voor een afzetsysteem, waarbij ook hoge containers vervoerd kunnen worden. Bijkomend voordeel van de lage bouwwijze is het lage zwaartepunt, wat zich uit in een stabiel weggedrag.

Lage onderhoudskosten

De draaikrans is een echte noviteit. VT koos voor dit systeem vanwege de grote onderhoudsvriendelijkheid, en omdat hierdoor gebruik kan worden gemaakt van de originele luchtvering van Scania. De cilinders voor de besturing zijn hoog weggebouwd, vlak onder het chassis waardoor deze minder snel vervuilen, en dus minder slijten. Alles bij elkaar zorgt deze constructie dan ook voor lagere onderhoudskosten op termijn, terwijl de voordelen van het WS systeem overeind blijven. Die voordelen zijn een grote wendbaarheid, minder bandenslijtage en geen verstoring van de ondergrond door wringing.

Ook interessant: Veldhuizen Trucks test elektrische 49 tons 10×2 kipper in de praktijk

Dankzij de luchtvering rondom is het comfort op hoog niveau. De truck is voorzien van aslast overheveling voor optimale tractie en dwars- en langssperren. Verder valt de grote stuurhoek op, waardoor de truck bijzonder wendbaar is. Drie van de vier assen sturen en dat is ideaal. VT bouwt drie van deze Scania P460 8×4 WS trucks met een autolaadkraan en een afzetsysteem voor de verhuur.

1 Reactie
  1. Tot nu toe zijn dit soort aangeknutselde oplossingen van een derde partij nooit echt goed geweest.
    Deze partijen maken ook vaak van een 4-asser een 5-asser en nooit zo goed als vanaf de fabriek.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie