Na de presentatie van de elektrische 49 tons 10×2 kipper in 2023 heeft Veldhuizen Trucks hard gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de truck. Na de homologatie hebben de eerste klanten de truck in de praktijk getest.
De volledig elektrische VT 10×2 kipper is gebouwd op basis van een 6×2 truck, die door Veldhuizen Trucks is voorzien van twee extra assen. Dat klinkt eenvoudig, maar daarvoor moest er ruimte gevonden worden voor de accu’s die standaard onder het chassis geplaatst zijn. Die oplossing werd gevonden in een rek achter de cabine. Daarvoor zijn uitsluitend de originele leidingen en het koelsysteem gebruikt, waarna de hele installatie werd afgedekt door fraaie, gespoten panelen in lijn met de cabine.
Lees ook: Veldhuizen Trucks ontwikkelt Renault 10×4 betonmixer
Het chassis van de truck werd versterkt met een innen-liner ter hoogte van de aangedreven as en een extra dwarsbalk tussen as twee en drie voor de inzet als 49 tonner. En optioneel een vangmuil waarmee het terreingewicht verhoogd werd naar 50 ton als combinatie.
30 ton laadvermogen
Met een geïsoleerde, 21 kuub grote Hyva asfaltkipper met asfaltsnip ontstond zo de eerste vijf- assige, volledig elektrische kipper. Een truck met een GVW van 49 ton en een laadvermogen van 30 ton. De elektromotor in de achteras heeft een vermogen van 400 kW. Dat is omgerekend 544 pk aan piekvermogen, en dat zou voldoende moeten zijn voor de inzet als asfaltkipper. Met de accu’s aan boord zou de truck theoretisch goed zijn voor een actieradius van 280 kilometer maar om dat echt uit te testen werd de truck ingezet bij vervoerders.
Comfort op hoog niveau
De, volledig elektrische 10×2 rijdt bijzonder comfortabel en stil. Daarbij is het vermogen ruimschoots voldoende voor de inzet. Het grote voordeel van een 10×2 voor asfalttransport is dat de truck compact is, en eenvoudig achteruit te rijden. Dit in tegenstelling tot trekker- opleggercombinaties. Verder is de 10×2 voorzien van maar liefst 3 liftassen, waardoor de rolweerstand en bandenslijtage sterk afnemen bij leeg rijden. Qua bedieningsgemak is alles origineel gebleven, waardoor in principe iedere chauffeur er zo mee wegrijdt.
Laden
Bij de inzet van elektrische trucks is de laadinfrastructuur cruciaal, en tijdens de testritten werd er bijgeladen op de basis en onderweg met snelladers. Dat kan tot maximaal 160 kWh, waardoor laden van 20- naar 80 procent in een uur kan plaatsvinden. Het verbruik tijdens de testritten bedroeg gemiddeld 290 kWh op 195 kilometer. Dat is gemiddeld 1,49 kWh per kilometer. Die waarde werd gehaald tijdens korte ritten, bij langere afstanden op hoge snelheden zal dat iets hoger zijn.