Geen brandstof-coach maar een safety-coach. Volvo test momenteel een nieuw systeem om chauffeurs nóg veiliger te laten rijden.
Volvo Trucks is samen met enkele transportbedrijven een proef begonnen met een pro-actief veiligheidssysteem. Het doel: de chauffeur via camerabeelden te confronteren met de eigen reactie tijdens een gevaarlijke situatie. Daarmee leert chauffeur in een eerder stadium gevaar herkennen, zo is de gedachte.
Want ook al neemt het aantal dodelijke ongevallen op de Europese wegen al jarenlang af; het kan nog veel veiliger. De menselijke factor is bij negen van de tien ongelukken met trucks de oorzaak, of één van de oorzaken.
Activatie bij G-krachten zoals hard remmen
Het systeem bestaat uit camera’s op de truck die worden geactiveerd bij overschrijding van een bepaalde G-kracht-limiet, zoals bijvoorbeeld gebeurt bij een harde remming of noodstop.
Vervolgens wordt twaalf seconden beeldmateriaal opgenomen en verstuurd naar een control room voor analyse. Het gaat daarbij om de momenten voor het remmen, het incident of de onveilige situatie zelf, en de momenten erna.
Een team specialisten bekijkt en analyseert de beelden, en in enkele gevallen wordt de chauffeur met het beeldmateriaal, en zijn of haar gedrag geconfronteerd.
Chauffeurs anticiperen goed – verbetering mogelijk
Uit reeds opgenomen beelden blijkt dat chauffeurs in veel gevallen goed anticiperen, (er een paar krachttermen tegen aan gooien), en ongelukken weten te voorkomen. Maar in sommige gevallen is er wel verbetering mogelijk. Zo bleek één chauffeur de snelheid op de matrixborden min of meer te negeren bij een beginnende file, maar reageerde hij wel kordaat toen hij enkele seconden later op absurde wijze werd afgesneden door een automobilist.
De Rooy ’t Goy enthousiast
Eén van de deelnemende bedrijven is De Rooy Transport – Logistiek uit ’t Goy bij Houten. Daar zijn ze enthousiast terwijl ze tegelijk weten ze dat ze goede chauffeurs in dienst hebben. Toch loont het waarschijnlijk om deze chauffeurs nog een stapje verder te trainen. Bovendien is het altijd goed om schadekosten verder terug te kunnen dringen.
Net als bij elk transportbedrijf heeft ook De Rooy te maken met schades.
Peter Hermsen, kwaliteitsmanager bij De Rooy zegt: “Hoewel een duurzame bedrijfsvoering met betrokken medewerkers met veel vakkennis bij ons centraal staat, hebben wij net als ieder transportbedrijf jaarlijks te maken met grote en kleine schades. Dit levert ons naast menselijk leed ook een hoge kostenpost op: zo’n 95.000 euro per jaar, rekening houdend met materiaalkosten, arbeidskosten, eigen risico en stilstand.”
Volvo: ‘wagenpark onze klanten veiliger maken’
Bij Volvo formuleren ze het zo: “Uit de analyse van een gevaarlijke verkeerssituatie kunnen we veel informatie halen waarmee we de chauffeur coachen. Het doel is om het wagenpark van de klant veiliger te maken en maximale veiligheid te kunnen bieden aan chauffeur en medeweggebruikers rondom de truck. Dit wordt bereikt door risicovolle verkeerssituaties die chauffeurs zelf hebben meegemaakt te herkennen, te leren van het ontstaan ervan en te coachen hoe dit soort situaties voorkomen kunnen worden”, legt Jan Fijnaut uit, Director Commercial Trucks bij Volvo Trucks.
Het systeem heeft nog geen naam, het is nog niet verkrijgbaar, maar in enkele landen zoals Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, wordt het nu in de dagelijkse praktijk getest bij een select groepje transportbedrijven.
Van passief naar pro-actief
Naast passieve veiligheid zoals gordels en sterke cabines, en actieve veiligheid zoals ABS, EBS en noodstop-systemen, is dit dus een pro-actief systeem, dat voor actieve en passieve veiligheidssystemen komt. Hieronder staat een overzicht van de ontwikkeling van veiligheidssystemen:
• 1959 – Invoering driepuntsveiligheidsgordel
• 1969 – Oprichting Volvo Trucks Accident Research Team
• 1977 – Volvo F10/F12 veiligheidscabine met versterkte voorkant, impactabsorberend dashboard en lage bumper aan de voorzijde.
• 1985 – De Volvo Z-cam remsysteem met ABS
• 1996 – FUPS (Front Underrun Protection System) – frontale onderrijbeveiliging
• 1998 – EBS (Electronic Brake System) – elektronisch remsysteem
• 2001 – ESP (Electronic Stability Program) – elektronisch stabiliteitssysteem
• 2003 – ACC (Adaptive Cruise Control)
• 2005 – Alcolock – om rijden onder invloed tegen te gaan
• 2008 – Introductie van verschillende actieve veiligheidssystemen zoals LCS – Lane Change Support: een systeem dat waarschuwt voor voertuigen in de blinde hoek aan de passagierszijde.
• 2012 – Forward Collision Warning met noodremfunctie: een geavanceerd remsysteem dat een voortijdige waarschuwing voor botsingen geeft en het voertuig bij geen reactie tot stilstand brengt om zware ongevallen door onoplettendheid te voorkomen. Vanaf november 2015 een wettelijke verplichting voor nieuwe trucks.