Chauffeurs Vereniging Friesland (CVF) viert haar veertigjarig jubileum. Tegelijk neemt de vereniging afscheid van Klaas en Jannie Hoekstra, die zich jarenlang voor de chauffeurs van de vereniging hebben ingezet.
In 1983, veertig jaar geleden dus, organiseerden Klaas en Jannie Hoekstra voor het eerst een chauffeursevenement in Leeuwaren met onder andere behendigheidswedstrijden. Het werd een groot succes en hetzelfde jaar besloten Klaas en Jannie een chauffeursvereniging op te richten: de Chauffeurs Vereniging Friesland. Het is een van de actiefste chauffeursverenigingen van Nederland, met op dit moment ruim 300 leden.
Actief
De vereniging is al veertig jaar heel actief in het organiseren van gezellige avonden, wedstrijden en evenementen. De evenementen, die werden georganiseerd in het Thialf-stadion in Heerenveen, trokken maar liefst 20.000 bezoekers per dag. De entree was gratis, want de vereniging had als doelstelling dat iedereen er naartoe moest kunnen gaan. Op het Zaailand in Leeuwarden organiseerde de CVF elk jaar behendigheidswedstrijden voor chauffeurs.
De CVF was ook de stuwende kracht achter het langste konvooi ter wereld met vrachtwagens. Klaas (75) vertelt: „We hadden een konvooi van 730 trucks en bussen waarmee we door Leeuwarden reden. Er gingen 1.200 bejaarde mensen en mensen met een beperking mee in de trucks. Het record werd bijgeschreven in het Guinness Book of Records.”
Dodehoek
Sinds 1995 is de vereniging ook erg druk met veiligheid. „In 1989 gebeurde er een verschrikkelijk dodehoekongeluk op het Vliet in Leeuwarden”, vertelt Klaas. „Twee kinderen en een moeder kwamen onder een truck. De beide kinderen overleden en de moeder werd zwaar gehandicapt. Er kwam een interview met mij in de Leeuwarden Courant over dit ongeluk en naar aanleiding daarvan kwamen er veel aanvragen of ik voorlichting wilde geven over dodehoekongevallen. In 1995 zijn we met ons Veilig Verkeers Project begonnen. Dat betekent onder andere met de oplegger van de vereniging naar scholen toe door heel Nederland.”
Klaas is 41 jaar buschauffeur geweest. Hij begon in 1973 bij de FRAM en ging in 2014 met pensioen. „Als ik een weekend op de bus zat, was ik in de week twee dagen vrij. Die dagen ging ik altijd naar scholen toe met onze Scania-oldtimer. Inmiddels doen wij dat met twee trekker-opleggers en we rijden zelfs nog met de Scania als reserve. Naar scholen toe gaan zal ik blijven doen.”
Jannie beheert het clubgebouw van de CVF, de ScanTri Hal, waar heel wat activiteiten plaatsvinden. Ook zij zal na veertig jaar een stapje terugdoen.