Veel aandacht ontslag Butter-chauffeur
Bij een rechtszaak over de ontslagprocedure van een Nederlandse chauffeur van Butter, was een opvallend grote FNV-delegatie aanwezig.
De rechtszaak diende op 16 januari in Hoorn. Butter Transport uit Dronten wil de chauffeur ontslaan omdat hij niet goed zou functioneren. “Dat hij voorzitter van de ondernemingsraad is, is een bijkomstigheid. Bovendien is de ondernemingsraad niet actief, maar slapende”, zegt Ali Arslan, de advocaat van Butter.
Geheel andere lezing
De FNV geeft echter een heel andere lezing van de ontslagprocedure. “In onze ogen is dit het ultieme bewijs dat Butter af wil van haar Nederlandse chauffeurs. Butter wil een verlengstuk van de directie en geen lastige voorzitter”, (in de OR, red.), aldus Edwin Atema van de FNV.
Overigens zou een ‘lege Poolse vestiging’ van Butter helemaal niet leeg staan, zoals de FNV eerder had geconstateerd. “Het bedrijf was toen net verhuisd. Daar werken veertien mensen, waaronder de planner. De directeur daar probeert het bedrijf uit te bouwen”, zo beweert Arslan. Ook een Belgische vestiging zou leeg zijn.
Op de korrel
De FNV heeft het transportbedrijf uit Dronten al een tijdje op de korrel. Het is één van de transportbedrijven in Nederland die Oost-Europese chauffeurs ‘uitbuit’, zo concludeerde de FNV in juli 2011. Butter laat Poolse chauffeurs in Nederland binnenlandwerk doen, en heeft zo’n 200 Poolse chauffeurs tegen Poolse arbeidsvoorwaarden te werk heeft gesteld op de Nederlandse vervoersmarkt.
Als dit daadwerkelijk klopt, zijn er 200 Nederlandse banen naar Poolse chauffeurs gegaan, en wordt tevens de Nederlandse transportmarkt verder kapot gemaakt. De inzet van Poolse chauffeurs maakt dat bedrijven als Butter voor lagere tarieven kunnen rijden. Bedrijven die alleen Nederlandse chauffeurs in dienst hebben kunnen hier moeilijk tegen concurreren.
FNV-bestuurder Atema wil binnenkort de directie en personeelsleden van Butter onder ede horen, om uit te vinden hoe de vork precies in de steel zit. De vakbond heeft daartoe een verzoek ingediend bij de rechtbank. Een volgende stap kan daarna zijn om een gerechtelijke procedure te starten tegen Butter.
Vooravond enorm chauffeurstekort
Overigens staat de Nederlandse transportsector volgens chauffeurs-opleider VTL aan de vooravond van een enorm chauffeurstekort. Het tekort wordt nu nog gedrukt door de economische crisis, maar kan over enkele jaren zeer ernstig zijn.
In opdracht van SOOB is VTL daarom begonnen met een campagne en TV-battle genaamd ‘Gaan voor die SUPERBAAN‘. Scenario’s zoals eerder geschetst door vakbond-bestuurders als dat we de Nederlandse chauffeur straks alleen nog in het Openluchtmuseum in Arnhem tegenkomen, lijken hiermee iets overdreven.
Wat wel een accuut probleem is, is de imagoschade die het transport momenteel oploopt door de inzet van Oost-Europese chauffeurs. Bovendien is de concurrentiepositie van bedrijven die er geen Oostblok-constructies op nahouden een groot punt van zorg.
Lees ook: FNV: Butter buit Polen uit
Bron: De Stentor
ik wilde grootrijbewijs halen maar daar voor moet hogeschool hebben gehad,maar als ik nu in polen mijn rijbewijs haal dat mag toch we zijn toch allemaal eu burgers,ik ga kijken of dat haalbaar is,stuk goegkoper en heb dan toch mijn rijbewijs.?
valt wel op gisteravond stonden nl chauffeurs al stil en pl rijden nog gewoon door ik heb nog nooit op vrijdagavond zoveel thuis zien staan vorig jaar rond deze tijd stond er geen een
goed zo aanpakken zulke gasten!!!!!!!!!!!!
het chauffeurs tekort, gek he het kost alleen maar geld in het transport zoals bijvoorbeeld de chauffeurskaart en code 95 slaat ook nergens op. wij hebben allemaal een vakdiploma in nl, dat zuoden ze voor heel europa in moeten voeren!!! een loodgieter of timmerman doet ook heel zijn leven met het zelfde diploma, maar nee de vrachtwagen chauffeurs niet!!!!!!!!!!!!!