VDL en DAF presenteerden vandaag de volledig elektrisch aangedreven CF Electric.
Mei 2018 is elektrisch. Tenminste, als het om vrachtauto’s gaat. Want waar Volvo vorige week in Hamburg de 27-tons elektrische FE presenteerde, deed Irizar dit met een eigen trekker in het Spaanse Aduna, en liet Fuso haar lichte e-Canter zien in Halfweg.
Elektrische CF
Woensdag onthulden VDL en DAF op hun beurt in Eindhoven een 100 procent elektrisch aangedreven CF. In het laatste geval levert DAF een compleet chassis met cabine aan VDL, dat vervolgens de aandrijflijn monteert. Het gaat om een trekker voor de stadsdistributie met een bereik van 100 kilometer. Voordeel van dit concept is dat een normale trekker de gevulde oplegger tot aan de rand van de stedelijke kern kan brengen; daarna neemt de elektrische CF het over. Het overzetten van de lading is bij dit concept dus niet noodzakelijk.
Half uur opladen
De CF Electric weegt 9.700 kg en heeft een elektromotor met een vermogen van 210 kW. Die is goed voor een doorlopend koppel van 2.000 Nm. Een totaalgewicht tot 40 ton is geen probleem. Het lithium-ion accupakket dat VDL in een proefserie van tien stuks monteert, levert 170 kWh. Gekozen is voor een zeer robuust type accu dat tegen alle klimatologische omstandigheden bestand is en in anderhalf uur helemaal opgeladen kan worden. Snelladen kost zelfs nog minder tijd: slechts 30 minuten. De prijs van zo’n trekker is momenteel ongeveer het drievoudige van een normale dieseltruck. Dat komt vooral door de accu’s.
Dubbel ervaren
VDL maakt niet alleen gebruik van DAF als vrachtwagenbouwer, maar ook van de kennis die het bedrijf heeft van de inzet van distributietrucks. Op zijn beurt heeft VDL ruime ervaring opgedaan met de bouw van elektrisch aangedreven bussen. De twee bedrijven zijn hemelsbreed op amper vijf kilometer van elkaar gevestigd. Nog dit jaar zet VDL de nieuwe CF Electric bij een aantal klanten in om praktijkervaring op te doen. Daarna wordt vastgesteld hoe de definitieve uitvoering in elkaar zal steken.