De Duitse snelweg A5 wordt over een lengte van 10 kilometer uitgerust met een elektrische bovenleiding. Die voorziet volledig elektrische en hybride trolleyvrachtwagens van stroom. De deelstaat Hessen heeft de klus gegund aan elektronicagigant Siemens.
Dat heeft Siemens zelf wereldkundig gemaakt. Het gaat om het tracé tussen het knooppunt Zeppelinheim/Cargo City Süd bij Frankfurt Airport en het knooppunt Darmstadt/Weiterstadt. Siemens spreekt zelf van een ‘e highway’. Het concern wordt verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud en krijgt subsidie van het Duitse ministerie van milieu en de deelstaat Hessen. Eind 2018 moet de ‘e highway’ operationeel zijn.
Loskoppelen
Trucks kunnen straks al rijdend aan- of loskoppelen van de bovenleiding. Wanneer de vrachtwagen de elektrische rijstrook verlaat, wordt de stroomgeleider losgekoppeld en wordt de trekker slechts aangedreven door de verbrandingsmotor of door een batterijmotor. Wanneer de chauffeur een ander voertuig wil inhalen, geldt hetzelfde principe.
Test
Het betreft vooralsnog een proef die deel uitmaakt van het project ‘Electrified, innovative heavy freight transport on Autobahns’ (ELISA) van het Duitse ministerie van milieu. De Duitse deelstaat Baden-Württemberg begint eind 2019 eveneens een proef met vrachtauto’s die elektrische stroom aftappen van een bovenleiding boven de weg. Daar wordt de proef gehouden over een lengte van zes kilometer tussen Gernsbach-Oberstrot en Kuppenheim bij Rastatt. Daar wordt ook de bebouwde kom meegenomen. Voor deze proef is een federale subsidie van 16,8 miljoen euro beschikbaar, zo heeft bondsmilieuminister Barbara Hendricks laten weten. Sleeswijk-Holstein kondigde al eerder een test met trolleytrucks aan.
Lees ook: Trolleytrucks als echt alternatief?
Siemens test met trolleytrucks.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.