Woensdag 13 februari besloot het Europees Parlement dat trucks per 1 september 2020 in totaal 90 centimeter langer mogen zijn. Die extra lengte komt overigens niet ten goede aan de ruimte voor de chauffeur. In de strijd tegen het terugdringen van de CO2-uitstoot moeten trucks vooral ook gestroomlijnder worden. Een soort neus moet daarbij helpen om minstens 10% minder emissies te hebben.
De langere cabines moeten niet alleen de vormgeving van de cabine optimaliseren, maar ook de dode hoeken in het gezichtsveld van de bestuurder verkleinen. Het biedt tevens de mogelijkheid om botsenergieabsorberende structuren toe te voegen en de veiligheid en het comfort van de bestuurder te verbeteren. Naar verwachting moeten deze toevoegingen tussen de 300 en 500 verkeersslachtoffers per jaar schelen.
Hoe de nieuwe trucks er precies uit gaan zien is nog de vraag, maar diverse concepttrucks uit het verleden gaven al een voorproefje waarbij de extra lengte niet alleen werd gebruikt voor het verbeteren van de stroomlijn maar ook om extra techniek voor onder meer een hybride aandrijflijn in onder te brengen.