Van Sambeek
| 11:58 | Arjan Olsthoorn

Van Sambeek kiest voor ‘flexibele’ Pacton schuifzeilenoplegger

De nieuwe Pacton schuifzeilenoplegger met pneumatisch bedienbare Kooiaap-aansluiting voor Van Sambeek Transport uit Escharen is puur voor de flexibiliteit aangeschaft. Het betreft de derde Kooiaap-oplegger in het wagenpark. De opleggers maken het mogelijk om onder meer bouwmaterialen, sierbestrating en hout af te leveren bij particulieren en kleinere bedrijven.

De nieuwe Pacton schuizeilenoplegger, type TBD.342.TS komt in een vertrouwd nest. Alle nieuwe trailers voor Van Sambeek Transport worden sinds jaren uitsluitend bij Pacton Trailers uit Ommen aangeschaft. Voorheen werden verschillende trailers van Floor aangeschaft; het merk dat nu geproduceerd wordt door Pacton Trailers. Er rijden inmiddels dan ook twee nieuwere Pacton/Floor opleggers bij Van Sambeek.

Uitrusting
De nieuwe drieassige schuifzeilenoplegger, met schuifkap, heeft een koppelingdruk van 15.000 kg, een asdruk totaal van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. De achterzijde is voorzien van een pneumatisch bedienbare Kooiaap-aansluiting met een wegdraaibare Kooiaap-bumper. Het BPW luchtveerstel heeft 3 starre, onderhoudsarme assen met schijfremmen, met heffen-en-zakken-ventiel links achter het asstel. De achteras is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. De voorste as is liftbaar. De schuifzeilenoplegger beschikt over 2 x 19 bindogen in het randprofiel. Ook twee wielkeggen met houder – links en rechts aan de trailersteunen -, een klapbaar gevaarlijke-stoffen-bord én drie rvs gereedschapskisten behoren tot de uitgebreide uitrusting.

Omdat Van Sambeek Transport regelmatig oud papier vervoert, kiest men ervoor de assen iets verder naar voren te plaatsen vanwege de gewichtsverdeling. De oplegger is geleverd met Ladungssicherungscertificaat voor 27.000 kg. De oplegger is hiertoe uitgevoerd met een versterkte carrosserie (kopschot, achterportaal, achterdeuren, rongen), extra spanbanden in de schuifzeilen en staalkabels in de kap.

Bruisten: “We kiezen bewust voor robuust. Onze trailers van Pacton hebben weliswaar een iets hoger eigen gewicht, maar dan merk je in de praktijk ook de kwaliteit van Pacton. Zo’n trailer gaat zeker 15 jaar mee. We vervoeren eigenlijk altijd zware materialen met een vervoersgewicht van boven de 25 ton. Compleetladingen, maar ook deelladingen waarbij veel stops noodzakelijk zijn. Dan kan een Kooiaap-oplegger zoals deze zéker meerwaarde bieden.”

Pacton met Volvo
Van Sambeek Transport heeft 18 chauffeurs en 22 medewerkers in totaal. Voor de uitvoering van nieuwe trailers kiest Bruisten voorts volgens eigen zeggen voor ‘weinig poespas’,  maar een fraaie uitstraling in de eigen bedrijfskleur coraldo-rood met zwart en schuifzeilen in blauw, in lijn met de meeneemheftruck en Volvo-trekker. De oplegger heeft fraaie Alcoa-velgen. “We behouden graag eenheid in uitstraling.” Heel binnenkort volgen nóg eens twee nieuwe schuifzeilenopleggers van Pacton, wat het totaal aantal opleggers bij Van Sambeek op 27 stuks brengt. Tot het wagenpark behoren ook 17 trekkers. “Van Volvo natuurlijk”, lacht Bruisten.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie