Trailerfabrikant Van Eck heeft onlangs vijf linktrailers met bijpassende koelcarrosserieën en koelmachines geleverd aan logistiek dienstverlener Van Heezik uit Utrecht. De voertuigen gaan dienst doen in LZV-combinaties die Van Heezik inzet voor diepvrieslogistiek naar distributiecentra die deel uitmaken van supermarktketens.
De nieuwe linktrailers zijn onderdeel van een duurzaamheidsproject waartoe Van Heezik het initiatief heeft genomen. “We zijn het project Bye Bye Diesel drie jaar geleden gestart. Het doel is dat we in 2023 onze laatste dieseltruck willen uitzwaaien. In dat jaar zullen we geheel zijn overgeschakeld op LNG. Dat kunnen we vlakbij onze vestiging in Utrecht tanken. Ook onze trailers moeten zo duurzaam mogelijk zijn, dus vandaar de voorkeur voor dubbeldeks trailers en LZV. Klanten willen in toenemende mate niet alleen de beste prijs, maar ook de geringste carbon footprint voor hun transport en logistiek. Daarin kunnen wij zeker een rol spelen,” vertelt Sales & Projectmanager Berend van Heezik uit.
Bio-LNG
Van Heezik maakt zich op voor de omschakeling naar Bio-LNG, een gasvariant die een nog lagere CO2-uitstoot teweeg brengt. “Daar beginnen we volgend jaar mee en daar houden we onze klanten ook van op de hoogte”, aldus Van Heezik. “Verder werken we met partners samen om deze doelstelling te bereiken. Het sterkt ons dat steeds meer van onze klanten hieraan mee willen doen.” Het bedrijf uit Utrecht telt nu in totaal 150 trailers en 105 trekkende eenheden. Alle onderhoud aan het wagenpark is uitbesteed en dat is volgens Van Heezik de meest efficiënte vorm van beheer.
Drie disciplines
Van Heezik is een bedrijf dat opereert in drie disciplines. Papierlogistiek, vrieslogistiek en wat men noemt Twinlogistiek. “Papierlogistiek betreft het vervoer en het verwerken van verpakkingsmateriaal. We rijden daarbij niet alleen van A naar B, maar we bedienen onze klanten ook met aanverwante diensten zoals het op maat snijden van bepaalde verpakkingen”, legt van Heezik uit.
Bij Twinlogistiek gaat het om het vervoer met dubbeldeks trailers. “We zien dat de LZV het goed doet in Nederland, maar met grensoverschrijdend verkeer kunnen we er weinig mee, vanwege wettelijke gewichtsbeperkingen. Zoals het nu gaat, is het efficiënter om grotere ladingen voor buitenlandse bestemmingen met een dubbeldeks trailer te vervoeren. Dan kunnen we meer rolcontainers of pallets meenemen.”
Linktrailers
Bij vrieslogistiek komen de nieuwe linktrailers van Van Eck in beeld. Die zijn speciaal op maat gemaakt om in een LZV te kunnen functioneren. “Van Eck kon ons aan het juiste materieel helpen en begreep onze wensen goed. Daarom kozen we voor deze leverancier. Het gaat om specialistische opbouwen die tegen een stootje moeten kunnen en die we langdurig en intensief in willen zetten. Dit geldt voor de opbouw en voor de complete linktrailer, de koelopbouwen en de bijpassende koelmachines. Een hele speciale oplossing die alleen Van Eck zo kon leveren.”