Een bijzondere opdracht uit het verre oosten voor trailerbouwer Van Eck.
Van Eck heeft voor een Japanse opdrachtgever een geheel nieuw type dubbeldeks luchtvracht-trailer ontworpen en geconstrueerd.
De oplegger heeft een inwendige hoogte van 3,47 meter en een lengte van 13,55 meter. De opbouw is zelfdragend en heeft een volledig geïntegreerd rollenbaan-systeem voor luchtvracht-containers. De trailer wordt inclusief een nieuwe Scania-trekker geleverd.
Hirano Logistics gaat in opdracht van Trans Web Co. met de nieuwe trailer luchtvracht vervoeren tussen de internationale luchthavens Haneda en Narita in Tokio. De afstand tussen beide luchthavens is tachtig kilometer.
AKE-containers in twee lagen laden
In de nieuwe Van Eck-trailer kunnen containers van het type AKE in twee lagen geladen worden. Maar liefst dertien van deze luchtvrachtcontainers kunnen mee. Maar er kunnen ook vier grote ‘platen’ geladen worden, plus nog eens vijf AKE’s.
De tussenvloer en de ondervloer zijn voorzien van beproefde Van Eck-rollenbanen die voldoen aan de IATA-norm. Deze rollenbanen zijn voorzien van twinrollen met een totale breedte van 109 mm, hebben een extreem hoge betrouwbaarheid en een lange levensduur. Het ontwerp van de rollenbanen is zo opgezet dat voorkomen wordt dat vuil zich kan ophopen tussen de bewegende delen in de rollenbanen.
Hydraulisch hefplateau
Om te kunnen laden lossen is de oplegger tevens voorzien van een hydraulisch hefplateau met een afmeting van 3,20 m lang en 2,44 m breed met een hefvermogen van 3.000 kg. Hiermee kunnen de containers vanaf de dolly’s of laaddocks automatisch geladen en gelost worden.
Het laad-los-systeem is op afstand radiografisch te bedienen. De oplegger is geheel zelfsupporting en kan vanaf de luchthaven dolly’s zelf laden en lossen.
Japanse voertuig-eisen wijken af van de onze
Voor Van Eck was de ontwikkeling van de trailer een uitdaging aangezien rekening gehouden moest worden met de Japanse voertuig-eisen. De maatvoeringen en de technische keuringseisen in Japan zijn anders dan in Europa.
Voorbeeld daarvan is dat de maximale uitwendige hoogte in Japan beperkt is tot 3,80 meter in plaats van de 4,00 meter in Europa. De breedte van de trailer mag slechts 2,50 meter zijn in plaats van 2,55/2,60 meter. Het maximaal toelaatbaar gewicht, inclusief trekker, trailer en de lading, is 38.000 kg.
Slim Hollands design voor het Japanse wegtransport van luchtvracht.
Trans Web Co. Ltd.
Bij het design moesten de engineers rekening houden met een andere wielbasis en remberekeningen. Zonder de wetgeving uit het oog te verliezen is het Van Eck wederom gelukt om de maximale laadcapaciteit te realiseren en de klant een voertuig te leveren die hun een voorsprong oplevert in hun logistieke dienstverlening.
Die klant is Trans Web Co. Ltd. waar van Eck zes jaar geleden mee in contact kwam. Dat leidde twee jaar geleden tot de vraag aan Van Eck om een trailer te ontwikkelen waarmee zoveel mogelijk luchtvrachtpallets vervoerd konden worden. Van belang was namelijk de CO2-uitstoot van deze transporten met zestig procent terug te dringen. Daarnaast moesten de pallets snel gelost en geladen kunnen worden. In maart gaan nog eens twee van deze opleggers op de boot naar Japan.