Van der Wal

4 december | 16:01

Van der Wal viert 100-jarig jubileum met eActros 400 LZV

Onlangs vierde Van der Wal haar 100e verjaardag. Een mooi moment om een stap voorwaarts te zetten in het streven naar duurzamer transport. Tijdens het 100-jarig jubileumfeest werd de eActros 400 aan de gasten getoond. Twee dagen later is de eActros 400 gaan rijden als één van de eerste elektrische LZV’s in Nederland.

Eigenaar Henk van der Wal zegt over de nieuwe aanwinst: “De toevoeging van deze elektrische truck is een mooie stap, tegelijkertijd zien we dit toch vooral als de start van een leertraject.”

‘Ervaring opdoen’

Op de vraag hoe dat zit vervolgt Van der Wal: “We willen ervaring opdoen. De meeste technische obstakels mogen bekend zijn, daarmee is nog lang niet alles gezegd. Om e-trucks snel rendabel te maken wil je dat behalve de chauffeur ook de planners, customer servicemedewerkers en de fleet-manager leren wat de eigenaardigheden, na- en voordelen zijn en hoe je dit voertuig optimaal kunt inzetten. Bovendien zetten we de wagen in als LZV. Dat is niet bepaald hoe de fabrikant het in de markt heeft gezet.”

Daarmee doelt Van der Wal erop dat de eActros 400 in principe bedoelt is voor stadsdistributie terwijl Van der Wal de truck inzet voor volumetransporten. De logistiek dienstverlener zet de combinatie in op een vast traject van 360 kilometer met een ervaren chauffeur.

Begonnen met T-Ford

Henk van der Wal: “Mijn grootvader liet 100 jaar geleden een T-Ford tot vrachtwagen ombouwen, van te voren werd hij raar aangekeken maar hij bleek vooruitstrevend, dat is iets wat in ons DNA is gaan zitten. Ons streven is om in 2030 een 65% lagere CO2-uitstoot te hebben dan in 2008, elektrisch is dan een must. Onze uitdaging is dat we weinig voorspelbare trajecten hebben waarop de nu beschikbare e-trucks ingezet kunnen worden. Op het traject dat voorspelbaar en kort genoeg was reed een dubbeldeks LZV, volgens de folders was daar dan weer geen e-truck voor op de markt. Toen we de specificaties van de eActros 400 zagen realiseerden we ons dat met een aantal relatief kleine aanpassingen deze wagen wel eens geschikt zou kunnen zijn.”

De aanpassingen betreffen de dakspoiler en fenders zodat de stroomlijning behouden blijft en de batterij van deze dubbeldeks e-LZV maximaal benut kan worden.

Besparen met dubbeldeks LZV

“Kijk, vroeger reden we zo’n traject met een gewone megatrailer. Als je gaat uitrekenen wat je per jaar bespaart met de overstap naar een dubbeldeks LZV dan is dat al enorm, op dit traject van 360 km bespaar je daarmee per jaar alleen al het equivalent van 120 bomen aan CO2, let wel: per laadmeter! Dat is gigantisch. Uitgaande van ‘tank to wheel’ ga je nu zelfs naar nul CO2-uitstoot. Anders gezegd, 270 duizend Diesel kilometers zijn ingeruild voor minder dan 90 duizend elektrische kilometers.”

Hij besluit met een korte reflectie: “Kijkend naar de huidige wereld valt er veel op aan te merken. Maar een paar maanden geleden mocht ik zelf een stukje in deze wagen rijden, een moment dacht ik terug aan de tijd (red: 1955) dat onze keuken blauw zag van de uitlaatgassen, dat was letterlijk verstikkend. Deze wagen is een verademing, we moeten niet gaan stilzitten maar er is toch echt een flinke vooruitgang geboekt!”

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
07 december 2024
Mega Trucksfestival 2024
07 december 2024
Scandi Oldskool Diesel Party 2024
07 december 2024
Mega Trucks Festival 2024
12 december 2024
Dag van de vrachtwagenchauffeur 2024
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
Zie volledige agenda