Van der Linden uit Hillegom koos onlangs voor een bijzondere Scania G370 6×2 bakwagen met aanhanger. Op het dak van de truck zijn zonnepanelen aangebracht die stroom gaan leveren om het elektrische systeem te ondersteunen.
Deze stroom hoeft niet meer door de dynamo gegenereerd te worden waardoor de motor minder hard hoeft te werken. Dat scheelt zo’n 5-7% brandstof en dus ook CO2 uitstoot. Verduurzaming is hierbij het primaire uitgangspunt en als het aan directeur en DGA Frans Zoetmulder ligt blijft het niet hierbij. “Ik ben voortdurend op zoek naar mogelijkheden om onze carbon voetafdruk te verkleinen en een signaal voor vergroening af te geven. Uiteraard wel met een gezonde business case, want we hebben natuurlijk wel een bedrijf te runnen.”
‘Visitekaartje van het bedrijf’
Van der Linden is een middelgrote logistiek dienstverlener die rijdt voor klanten zoals Twinpack en Vegro. Op het terrein staat dan ook veel getrokken materiaal, met de reclame van die klanten op de zijkant. “Onze trucks en onze chauffeurs zijn het visitekaartje voor deze bedrijven. Sinds kort staan er heel bescheiden naast onze bedrijfsnaam, ook onze contactgegevens op de trucks; er zijn nu eenmaal meer vervoerders die Van der Linden heten. Maar wij staan altijd in dienst van onze klant en rijden met hun reclame. Wij nemen bijv. ook de hele planning voor onze rekening om onze klanten te ontzorgen.” Sinds het aantreden van Frans Zoetmulder in 2019 is het bedrijf gegroeid van 20 naar 33 voertuigen.
SolarOnTop
IM Efficiency uit Helmond heeft met SolarOnTop de techniek van de zonnepanelen ontwikkeld. Zoetmulder licht toe: “Ik kwam via via op het pad van IM Efficiency en heb gewoon de telefoon gepakt. Een belangrijke voorwaarde voor mij was dat het systeem probleemloos geïntegreerd kon worden in de architectuur van de Scania. Ik wil geen tegengestelde meningen wanneer het onverhoopt mis gaat. Daarom heb ik de Scania dealer gevraagd om mij dit bevestigen en die heeft tot in Zweden hiervoor toestemming gekregen. Kijk, dat is een partnership waarmee we verder kunnen innoveren. Door te denken in oplossingen. Ik profiteer nu van deze inspanningen, maar ik denk dat ook IM Efficiency een grote stap kan zetten nu ze met SolarOnTop directe contacten én een goedgekeurd product hebben bij een grote OEM.”
Ontwikkelingen op de voet volgen
Bij Van der Linden rijden diverse merken vrachtauto’s. Sinds het aantreden van Zoetmulder ligt de focus nu meer op trucks die klaar zijn voor de toekomst. Zijn insteek is hier duidelijk het ‘total cost of ownership’ concept. “Een duurdere investering hoeft niet direct voor hogere bedrijfskosten te zorgen.” Daarnaast moet je ook klaar zijn voor een veranderende – en vergroenende vraagstelling van de opdrachtgevers.
“Ik wil dat, indien onze klanten dat willen, onze trucks ook op HVO kunnen rijden en dat is bij de moderne generatie Scania motoren geen probleem. Bijkomend voordeel is dat de productontwikkeling op het ogenblik heel snel gaat. Ieder nieuw voertuig is weer beter en een stuk zuiniger dan een identiek voertuig van enkele jaren geleden. Wij hebben ook gekeken naar LNG als brandstof, maar daarvoor maken we te weinig kilometers. Die business case konden we simpelweg nog niet sluitend maken.” Hij blijft die ontwikkelingen wel op de voet volgen.
Op de nieuwe Scania werd ook een servicecontract afgesloten bij de lokale Scania dealer in Sassenheim. Ook hier speelt het innovatieve karakter van Scania een rol. “Alle nieuwe Scania’s zijn standaard ‘connected’ en communiceren met de werkplaats. Zo kan men meekijken, vroegtijdig een servicebeurt inplannen en ongeplande uitval voorkomen. Wij ontzorgen onze klanten en ik verwacht dat ook van onze leveranciers,” vertelt Zoetmulder.