Van den Berg Transport uit Reek nam afgelopen week zijn eerste Scania in gebruik. Het gaat om een rondom luchtgeveerde R450 met een hoog dak en een hydraulische pomp voor het heffen van de kieptrailer. Eigenaar Petro van den Berg koos wel overwogen voor Scania vanwege het verbruik en de uitstraling van het voertuig.
“Met inmiddels vijf trucks zijn wij in 20 jaar tijd uitgegroeid van de typische universele local hero naar een transportbedrijf dat zich steeds meer specialiseert in een aantal richtingen,” vertelt Petro. “Onze core-business is steeds meer het verzorgen van de aan- en afvoerlogistiek bij het onderhoud aan het spoor. Dat doen we in opdracht van de aannemers. Wij vervoeren daarvoor onder andere bielzen, spoorstaven, zand, porfier en ballast. Dat laatste hebben we zelf op voorraad. Vaak komt er ook wat straatwerk en afrastering bij kijken en dat kunnen wij meteen meenemen. Dat maakt ons tot een breed inzetbare partner.”
Voor dat werk zet Van den Berg graag zijn twee trucks in met een cabinekraan. “Maar voor ons werk in de bomen en het schroot ligt dat anders. Die bomen zijn pootgoed dat wij tussen november en april rijden. Het schroot rijden wij het hele jaar door. Meestal van recyclingbedrijven door het hele land naar Tata in IJmuiden.”
Nationaal
“Als je een algemene noemer wilt plakken op wat wij doen, is het we doorgaans nationaal werken. En, waar het om het spoor gaat, vaak in weekenden en ’s nachts.” Dat geldt niet voor de nieuwe Scania, want die komt voor de drie-assige kiepende schroottrailer. “Die rijdt voornamelijk overdag. Dat wij voor dat werk voor een R cabine met een hoog dak gekozen hebben, komt puur vanwege het feit dat onze chauffeur toch geregeld drie dagen in de week van huis is. Dan is een beetje ruimte wel lekker. Evenals de standairco die we hebben meebesteld. En verder vonden we de uitstraling enorm passen bij ons bedrijf.”
“We zijn ooit eens begonnen met al onze nieuwe voertuigen in zilvergrijs te bestellen,” geeft Petro nadere toelichting. “Sinds mijn oudste zoon ook meewerkt in het bedrijf, hebben we daar nog wat rode accenten aan toegevoegd. Vooral in de vorm van onze naam. Ik vind het resultaat sjiek, netjes ingetogen en het geheel straalt kwaliteit uit. En Scania als merk draagt daar zeker aan bij.”
Gunstig verbruik
Maar wat Van den Berg vooral triggerde om voor het eerst een Scania te kopen, is het verbruik. “We hebben hier eerst een week met een demo gereden om te kijken wat zo’n 450 pk SCR-only motor bij ons in de praktijk doet. Nou, de chauffeur zag hem direct helemaal zitten. Wat mij echt verraste, was hoeveel minder diesel de Scania verbruikte vergeleken bij mijn andere voertuigen. En ook het contact met de dealer was bijzonder hartelijk. Dan wordt het al gauw een optelsom: goede verbruikscijfers, prettige dealer en een gelukkige chauffeur.”
De rondom luchtgeveerde auto heeft een 9 tons vooras. “Normaal hebben wij geen luchtvering nodig, maar het comfort is wel heel goed. We gaan zo’n 125.000 kilometer per jaar met deze auto doen. Dus denken we hem zo’n vijf jaar te houden.”
Familie
Toch is er een goede kans dat er al veel eerder nóg een Scania op het erf komt. “Mijn tweede zoon volgt de opleiding management transport en logistiek maar geeft al jaren aan dat hij ook wil komen rijden. Dan zal er toch iets moeten gebeuren want al mijn auto’s rijden nu ook al en ik vind ook dat hij zeker een aantal jaren achter het stuur moet, wil hij het vak écht leren. Maar wellicht komt hij ooit naar binnen, dan kan dat nog van pas komen.”
Van den Berg is dan ook bezig met de ontwikkeling van het bedrijf; na jaren aan huis te hebben gewerkt is er recent een stuk grond in Zeeland gekocht. De grond is bedoeld voor een nieuw te bouwen loods, die gebruikt zal worden als opslag en om eventuele kleine reparaties te kunnen uitvoeren. Daarnaast is er ook ruimte voor de ballast van het spoor. “We zullen zien hoe het zich ontwikkelt, maar voorlopig zit de gang er netjes in”, meent Petro.