Van den Berg
| 14:55 | Arjan Olsthoorn

Van den Berg neemt met Scania R520 100ste truck in gebruik

Van den Berg Transport & Montage is een logistieke dienstverlener voor de bouw en het wegennetbeheer en -onderhoud. Het bedrijf nam afgelopen maand met een Scania 6×2 R520 V8 Highline zijn 100ste truck in gebruik sinds de oprichting in 1953. De truck is overigens de laatste van een bestelling van vier. Eerder dit jaar zijn er twee G450 voertuigen en een R520 geleverd.

Dat van den Berg uit Oosterhout voor Scania kiest, geldt binnen het bedrijf als een logische keuze. Door de jaren heen is de expert in het bijzonder vervoer een grote afnemer van Scania. “Mijn opa begon in 1957 met de eerste,” vertelt directeur Michel van den Berg die samen met zijn broer Robin en zijn vader eigenaar is. “Ik weet niet beter of ik zag als kleine jongen de sleutels van die trucks bij opa op het kastje in de gang liggen. En ook mijn vader kocht tot 1998 uitsluitend Scania. Doorgaans met V8 motoren net als opa.”

Scania

Nummer 100

Van den Berg heeft zijn trucks altijd dóórgenummerd. “Dus zo komt het dat de nieuwste vier Scania’s die we nu kopen, nummer 97 tot en met 100 zijn. Toen we dat zagen, besloten we dat de 100ste een V8 moest worden. Want inmiddels zijn de zescilinders van Scania zó goed in prestatie en verbruik dat zelfs V8-liefhebbers als wij en zeker ook onze chauffeurs niet meer voor elke inzet naar acht pitten gaan. Maar al heeft Scania zescilinder motoren met meer koppel en vermogen dan wij nu kopen, in ons hart vinden we een achtcilinder toch nog steeds het mooiste dat er is.”

De trucks van Van den Berg zijn, afgezien van de sleepas, niet bijzonder zwaar zijn uitgevoerd. “We hebben met Scania sowieso het laagste chassis in de markt en daar hebben we voordeel van. Maar net zo prettig is dat het standaard chassis van Scania voor ons doel meer dan sterk genoeg is. We hoeven dus geen innerliners te kopen. Daar zijn we blij mee want bij ons telt: simple is best.”

Lengtetransport

Van den Berg legt uit dat het specialisme écht in het lengtetransport zit. “Je kunt ons moeilijk een zwaar transportbedrijf noemen want wij komen zelden boven de 50 ton totaal uit. We hebben een aantal voertuigen die tot 56 ton gekeurd zijn. Dat hebben we nodig als we brugdelen vervoeren. Die zijn 36 ton per stuk. Maar met heipalen komen we nooit aan dat gewicht. Dat komt omdat een heipaal een ondeelbare lading is. Van die lange palen kunnen we binnen de wet er dus maar één tegelijk rijden. En die komt bij 40 meter lang en 50×50 cm in omtrek op 24 ton. Omdat we over de cabine heen laden, is bij ons een 34 meter totale lengte zo’n beetje de norm.”

Berg Transport & Montage

Het transportbedrijf is gespecialiseerd in het transport van heipalen en kanaalplaten. “De palen gaan tot een lengte van 4 tot 40 meter, de kanaalplaten van 4 tot 20 meter. En ook zijn we actief in het transport van brugdelen en het aanleggen en weghalen van verplaatsbare stalen wegbarriers. Dat zijn tijdelijke afscheidingen die gebruikt worden bij wegwerkzaamheden. “We gebruiken daarvoor 6×2 voertuigen met een hefbare sleepas, dus niet gestuurd.”

Bijna kant en klaar

“Zo waarderen wij het ook dat een Scania standaard al heel compleet af fabriek komt. Het enige dat wij voor onze chauffeurs extra doen is dat we er de beste stoel inzetten die Scania te bieden heeft, een wat luxer dashboard en leren bekleding. En dat is niet eens zozeer vanwege de luxe maar puur uit praktische overwegingen. Want een truck gaat bij ons toch al gauw een acht tot tien jaar mee. Het enige speciale aan de voertuigen is eigenlijk dat wij ze met een rood gespoten chassis kopen en in de wegenbouw gele kleur van een extra blanke laklaag laten voorzien. Dat ziet er mooi uit en het blijft langer fris. En ook dat laten we helemaal in de fabriek doen. Dus afgezien van wat extra lampjes die de dealer monteert, komen onze Scania’s helemaal kant en klaar en voorzien van belettering af fabriek.”

Van den Berg hecht sowieso aan korte lijnen. “We doen zoveel mogelijk met één telefoonnummer als het even kan,” vertelt Michel. “Dus ook het onderhoud hebben we bij Scania uitbesteedt. Daarbij helpt het natuurlijk wel als je een goede verstandhouding met de dealer hebt.”

Berg Scania

Drie van de vier nieuwe Scania’s in het wagenpark van Van den Berg Transport & Montage uit Oosterhout. Directeur Michel van den Berg: “Onze 100ste vrachtwagen moest een Scania V8 worden.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie