Ook vakbonden uit Oost-Europese landen zien graag een hardere handhaving van Europese regels om oneerlijke concurrentie te voorkomen.
De transportsector is één van de meest duidelijke voorbeelden van oneerlijke concurrentie. Chauffeurs uit lagelonen-landen worden door transporteurs ingezet, wat Nederlandse en Belgische chauffeurs hun banen kost.
FNV Transport en Logistiek, de Belgische vakbond BTB-ABVV België en Oost-Europese vakbonden pleitten vandaag samen in Brussel voor handhaving van de bestaande Europese wetgeving en het medeaansprakelijk stellen van de opdrachtgevers in de transportsector. “Een eerlijke transportsector bereik je niet door Europese regels aan te passen, maar door de bestaande regels te handhaven en ook opdrachtgevers verantwoordelijk te maken”, aldus de gezamenlijke transportbonden.
Loondumping en concurrentievervalsing
Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek: “We zien in de transportsector wat er gebeurt als lidstaten en Europa niet toezien op de handhaving van de bestaande wetten. Loondumping en concurrentievervalsing worden gemeengoed. Door de bestaande wetten niet te handhaven, weten werkgevers een web van laag-lager-laagste lonen en arbeidsvoorwaarden te weven. Deze loondumping kan worden gestopt door de bestaande wetgeving effectief en afschrikwekkend te handhaven.”
FNV en BTB werken inmiddels samen met de Oost-Europese transportvakbonden. Elena Frandes van de Roemeense chauffeursvakbond SLT: “Sinds we samenwerken met FNV en BTB België zien we pas goed wat er in het Europese wegtransport gaande is. Twee weken terug werd een van onze Roemeense vakbondsleden op een parkeerplaats dood aangetroffen met het hoofd op het stuur van zijn vrachtwagen.”
“Deze Roemeense chauffeur had een Slowaaks arbeidscontract, werkte feitelijk voor een West-Europees bedrijf en reed ritjes in Nederland, België en Frankrijk. Hij tekende in juni 2014 zijn arbeidscontract en was sindsdien niet meer thuis geweest. Al die tijd leefde hij in en rondom zijn vrachtwagen. Ook hierin waren zaken aan de orde die eenvoudigweg verboden zijn. De bestaande regels moeten worden gehandhaafd en werknemers beschermen.”