Een eventueel uitstel van de geplande aanleg van een verbinding tussen de A13 en A16, wordt een drama voor de regio.
Dat zeggen verschillende organisaties in een reactie op kritiek van de Rotterdamse gemeenteraad op de plannen. Die kritiek zou de aanleg, na jaren van onderzoek, kunnen vertragen.
Huidige weg is miljoenenstrop
Branche-organisaties TLN, EVO, maar ook VNO-NCW West en LTO Noord Glaskracht, wijzen de gemeente Rotterdam erop dat de huidige verbinding tussen de A16 en de A13 via de A20 een duur knelpunt is. Dit zal nog jarenlang een miljoenenstrop zal blijven als er niet snel een besluit wordt genomen over het nieuw aan te leggen stuk weg tussen de A13 en de A16.
TLN en EVO berekenden vorig jaar dat de economische schade van de vertragingen op de A13 tussen de knooppunten Ypenburg en Kleinpolderplein jaarlijks maar liefst zeven miljoen euro bedraagt. Op de A20 tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein kostten de files jaarlijks zes miljoen euro.
Bovendien kent de regio Rotterdam de duurste files van Nederland: de totale directe schade bedraagt jaarlijks meer dan veertig miljoen euro.
Kostbare rijtijd gaat verloren
Problematisch voor chauffeurs is ook het verlies van kostbare reistijd in de files. Want waar aan de zuidkant van Rotterdam – met de verbreding van de A15 – de doorstroming flink is verbeterd, blijft het tobben aan de noordkant van de stad.
Met een rechtstreekse verbinding tussen de A13 en A16 rijdt het verkeer op de A13 en A20 volgens TLN, EVO, VNO-NCW en LTO straks vlotter door en is er meer rust op lokale wegen. Niet alleen is Rotterdam dan dus beter bereikbaar, ook de leefbaarheid van de omwonenden van de rijkswegen verbetert.
De bedrijfsleven-organisaties willen daarom dat de Rotterdamse politiek nu doorpakt en de knelpunten op de A13 en de A20 wegneemt.
Foto: Vooralsnog is dit je keuze aan het noordelijke einde van de A16: linksaf de A20 op richting de A13 of rechtsaf de A20 op richting Gouda. In de toekomst zou je ook rechtdoor moeten kunnen om ten noorden van Rotterdam op de A13 uit te kunnen komen.