J.P. Vis Transport in Kwintsheul (ZH) heeft haar wagenpark uitgebreid met twee Volvo FH16 6×2 bakwagens. De transporteur heeft gekozen voor het motorvermogen van 750 pk voor dagelijks LZV-transport van groente, fruit, bloemen en planten door heel Zweden. De drie-assers met geconditioneerde opbouw werden afgeleverd door Volvo Group Truck Center Maasdijk.
De Volvo FH16 bakwagens met Globetrotter XL-cabine zijn zeer compleet uitgevoerd voor maximaal chauffeurscomfort tijdens internationaal transport. Een luchtgeveerde vooras en de I-Shift zorgen voor een ontspannen rit. Daarnaast zijn de trucks voorzien van twee luxe, lederen stoelen en I-ParkCool, zodat ook ’s nachts de cabine gelijkmatig op temperatuur wordt gehouden. Aanvullende uitrustingspakketten zijn het Driver Deluxe-, 2-persoons Rest & Relax-, Audio Advanced- en Visibility Pro-pakket.
“Wij rijden uitsluitend groupage. Dat betekent nauwkeurig op tijd rijden, veel tussenstops en intensief klantcontact. Het werk vraagt veel van onze chauffeurs, dus geef ik ze ook graag wat terug”, aldus René Vis. Hij heeft samen met zijn broer Jan en neef John als derde generatie de leiding heeft over het familiebedrijf.
LZV-transport
De vaste routes van J.P. Vis Transport voeren deels over het water. De Zweden-specialist heeft in Malmö zes dolly’s waarmee met de veerboot aangekomen opleggers achter een bakwagen kunnen worden gekoppeld. “We rijden met drie 40-tons trucks door Duitsland naar de haven in Travemunde en gaan met twee 60-tons LZV-combinaties verder Zweden in”, legt René Vis uit. “De wetgeving rond LZV-transport is daar sinds kort versoepeld. Er mag nu, op bepaalde wegen en op ontheffing, met twee trailers gereden worden. Tot voor kort mocht dat alleen op de E6 tussen Malmö en Gotebörg. De nieuwe mogelijkheden houden ook een verruiming van het tonnage in, dat gaat tot 80 ton treingewicht. Dat betekent voor ons efficiënter transport met minder CO2-uitstoot. De vergunning is al aangevraagd.”
Meer vermogen
De verwachte vergunning is een van de redenen dat René Vis heeft gekozen voor de Volvo FH16 met 750 pk Euro 6-motor. “Onze trucks rijden 200.000 km per jaar en ik wil er zeven jaar mee doen. Hoe meer vermogen, hoe minder de motor te lijden heeft van de zware lading. Volvo Trucks heeft momenteel gewoon een goed product. En het oog wil ook wat: ik vind de Volvo FH op dit moment een van de mooiste trucks om te zien.”