19 maart 2015 | 12:52

Tussenrapport Duitse LZV-proef

In Duitsland is een tussenrapport verschenen over de proef met LZV’s. Zoals verwacht stribbelen vooral de spoorvervoerders nog hevig tegen.

Volgens de Duitse spoorlobbyisten blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat de LZV helemaal niet zo goed voor het milieu is als wel gezegd wordt. Verder vrezen ze dat de LZV lading van het spoor zal afsnoepen en zal de komst van de LZV voor nog meer drukte op de Duitse wegen zorgen, menen ze.

Rapport bewijst het tegendeel

Uit de rapportage echter blijkt iets heel anders. Daarin staat onder meer dat er alleen goederen in de LZV’s zijn vervoerd die hoe dan ook over de weg zouden gaan. Bovendien zal de LZV hooguit tien procent van het totale goederenvervoer over de weg voor zijn rekening nemen.

Het proefproject duurt nog twintig maanden; daarna volgt een evaluatie. Maar het ziet er nu al naar uit dat de LZV – als hij al in heel Duitsland wordt toegelaten – alleen bepaalde routes mag volgen. Dat laatste is, gezien de vervallen staat waarin veel Duitse wegen en viaducten zich bevinden, nog niet zo vreemd. Bovendien wordt de LZV ook bij ons niet overal toegelaten.

 

Openingsfoto: In Nederland heeft de LZV zich wel bewezen en ook de spoorwegen bestaan nog. Spoor en wegtransport blijken voornamelijk in verschillende vijvers te vissen voor vracht.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda