Social-media actie van Wabco
| 11:05 | Korneel Luth

Truckstop Deventer in de maak

Dicht langs de A1 bij Deventer komt een grote truckstop van Truckpoint Nederland.

De nieuwe truckstop in Deventer zal begin 2017 geopend worden en parkeerruimte bieden aan honderd vrachtwagens. De truckstop komt op het A1 Bedrijvenpark. 

Exploitant wordt Truckpoint Nederland uit Emmen, dat afgelopen week de plannen presenteerde en een optie-overeenkomst sloot met Rijkswaterstaat.

Truckpoint Deventer

Truckpoint Deventer, zoals de truckstop gaat heten, krijgt vier slotjes en vier sterren, (volgens de Label-certificering). Dit betekent bewaakt parkereren en diverse faciliteiten, naast goed eten. 

Jorgen Kruit van Truckpoint: “Het concept Truckpoint werkt volgens het one-stop-go-principe. Chauffeurs moeten in verband met de rijtijdenwet regelmatig pauzeren. Dat kan op een Truckpointlocatie. Daar kunnen ze de vrachtwagens bewaakt parkeren, er zijn goede sanitaire voorzieningen en een horecagelegenheid. Na één stop kunnen de chauffeurs weer uitgerust op weg.”

Truckstop Deventer in de maak
Truckpoint Deventer komt op het nieuwe A1 Bedrijvenpark ten zuiden van de A1.

Boerderij de Olthof

De monumentale boerderij de Olthof maakt onderdeel uit van het plan. In het pand komt een horecagelegenheid. “In het restaurant willen we onder meer gaan werken met streekproducten. Het restaurant zal open zijn voor een breder publiek, zoals werkgevers en -nemers elders op het bedrijventerrein en mensen uit de buurt of passanten. Personeel gaan we lokaal werven, zodat het echt een Deventer tintje krijgt”, aldus Kruit.

Gemeente Deventer enthousiast

Ook de gemeente Deventer is enthousiast, Wethouder Robin Hartogh Heys: “Rijkswaterstaat zocht naar mogelijkheden voor truckparking langs de A1, Truckpoint speelt daarop in met een breder concept. Onmisbaar voor een logistieke hotspot.”

“Daarnaast vermindert het ook de parkeerdruk van vrachtwagens op bestaande bedrijventerreinen. Een goede ontwikkeling”, aldus de wethouder. 
Dat laatste punt valt te bezien aangezien weinig Oost-Europese chauffeurs op betaalde parkings gaan staan. De gemeente wil echter het truck-parkeerbeleid aanscherpen als de truckstop eenmaal geopend is.

Branche-organisatie TLN is eveneens enthousiast maar stelt tegelijk dat er langs de A1 zelf ook meer parkeergelegenheid gerealiseerd moet worden. 
TLN noemt de A1 een Europese transport-corridor.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie