In de rubriek ‘Blikvanger’ portretteren we trucks die opvallen. De DAF XF 460 van Pascal de Jong is er zo een. In Truckstars Throwback Thursday blikken we terug op deze blikvanger. Pascal ging van monteur naar chauffeur en schafte ook nog zijn eigen truck aan.
Over deze blikvanger schreven we in Truckstar 6/2017, dat verhaal lees je hier.
Naast het huis in Meerkerk staat, naast de opvallende blauwe DAF van Pascal, nóg een DAF: een rode CF trekker met betonmixer. “Van mijn vader”, legt Pascal uit. “Hij is ook eigenrijder.”
Dat DAF er bij de familie goed in zit, blijkt wel als Pascal vertelt over zijn loopbaan. “Op mijn zestiende ben ik als monteur begonnen in de werkplaats van DAF-dealer Van Tilburg Bastianen in Vianen. Maar sleutelen was niet genoeg; ik wilde ook de weg op.” Kort na zijn 18de verjaardag haalde hij zijn groot rijbewijs en begon in de weekends zijn eerste kilometers te maken. “Toen ik een week met de vrachtwagen naar Scandinavië was geweest, wist ik het zeker. Ik ben gestopt in de garage en heb me helemaal op het rijden gericht.”
Prijsverschil
Het rijden beviel Pascal prima, maar er schortte toch nog iets aan. “Bij een baas moet je alles vragen en ik wil graag zelf beslissen. Daarom wilde ik, net als mijn vader, zelfstandig worden met een eigen auto.” De benodigde papieren had hij op school al gehaald en de volgende horde nam hij ook. Natuurlijk moest er wel een auto komen. De keuze voor DAF was zeker niet zo moeilijk? Pascal begint te lachen. ,,Ik vind een Scania ook mooi en het rijdt goed. Daarom heb ik ook de Scania-dealer om een offerte met dezelfde specificaties gevraagd. Maar het prijsverschil tussen Scania en DAF was te groot. Tenslotte moest ik hem zelf betalen.”
Begin 2017 stond er bij de garage in Vianen waar hij tot voor kort gewerkt had, een maagdelijk witte DAF Super SpaceCab met 460 pk-motor voor hem klaar. Zowel de voor- als de achteras is luchtgeveerd en Pascal koos ervoor om zelf te schakelen.
Opbouwen in de schuur
Toen vaststond dat het een DAF zou worden, moest Pascal de Jong nadenken over de opbouw en de kleuren. Blauw met een grijs vlak had zijn voorkeur. Met dat uitgangspunt heeft William de Zeeuw van WZ Creations een aantal tekeningen gemaakt, waar Pascal er één van uitkoos. Het resultaat staat voor ons. Vol trots vertelt hij over de opbouw van de DAF: “De witte trekker heb ik opgehaald en thuis in de schuur gezet. Daar ben ik begonnen met het opbouwen van de lampen. In plaats van skylights wilde ik kleine lampjes in het dak. De spuiter heeft de boel passend gemaakt. Op het dak moesten een beugel komen met vijf lampen en een lichtbak. En onder de standaard bumper is een lip met vier lampen aangebracht.”
Voor het dichtmaken van het chassis en de achterbumper ging hij naar Arie den Hartog, een metaalbewerker in de buurt. Toen ook die ingreep helemaal naar de zin van Pascal was uitgevoerd, ging de DAF naar spuiterij Dubbeldam. Terug in de schuur kon Pascal alle lampen aansluiten. Ook verving hij het originele schuur door een ouderwets exemplaar met vier spaken.
Rij-uren economisch benutten
Aan de schotel van de opvallende verschijning hangt meestal een Tautliner. “Daarmee rijd ik door de Benelux, Noord-Frankrijk en af en toe door Duitsland.” Van zijn stap tot zelfstandig ondernemer heeft Pascal nog geen dag spijt gehad. Wel is het is constant opletten om de rij-uren zo economisch mogelijk te benutten. “Soms kom ik vroeg langs huis, maar heb ik de volgende dag veel uren nodig. Dan kan ik dus beter doorrijden. Maar als dat niet hoeft, ben ik mooi op tijd thuis.”