Truckstar Praktijktest met de nieuwe Volvo FH.
De nieuwe FH was één van zeven deelnemende trucks in onze Truck van het Jaar-verkiezing. De uitslag van die belangrijke truckverkiezing was tijdens deze test nog niet bekend, maar we hebben wel eenzelfde FH in onze Praktijktest: een 4×2-trekker in Euro 6-uitvoering met eveneens 460 pk en de Globetrotter-cabine.
Klik hier voor de uitslag van de Truck van het Jaar 2014
Testen in Euro 6
De nieuwe FH slaat, net als de nieuwe Actros, goed aan op de Nederlandse truckmarkt. Uiteraard hebben transportondernemers nog tot het einde van het jaar (30 december 2013) de mogelijkheid de truck met Euro 5-motoren op kenteken te laten zetten.
Vanaf 31 december is dat echter niet meer mogelijk en is iedere nieuwe truck verplicht een Euro 6-truck. Wij testen de nieuwe FH daarom ook in Euro 6-uitvoering. Daarbij is uiteraard het verbruik een interessant gegeven. Morgenochtend vroeg vertrekken we vanuit Asten richting de Ardennen en weer terug naar Asten. Aan het eind van de rit hebben we dan een schat aan verbruiksgegevens en kunnen we zien hoe zuinig deze Zweed is, in vergelijking tot bijvoorbeeld de nieuwe Actros die we eerder in Euro 6-uitvoering testten. We zullen ook het I-See-systeem gebruiken op de hellingen in de testroute.
De work remote blijft heel als ie de truck uit dondert en biedt talloze mogelijkheden. Mocht je hem ergens buiten de truck hebben laten liggen en je rijdt weg, dan krijg je een waarschuwing op het dashboard.
Goed over nagedacht
Interessant is dat dit de eerste Praktijktest is met de nieuwe FH. Tijdens het verrichten van alle metingen vielen verschillende dingen direct op: de ruimte binnenin de cabine en de kleine dode hoeken – vooral achter de A-stijl aan de rechterkant is die dode hoek klein omdat je tussen die stijl en de spiegels door kijkt.
Staand op de negen centimeter hoge motortunnel heb je behoorlijk wat ruimte, ook de langeren onder ons. Het opbergvak onder de ‘escape hatch’ is overigens verrassend groot nog.
Maar ook de hoek waarmee je het stuurwiel kan instellen is prachtig, en de bediening met het pedaaltje werkt perfect. Trap je die een klein stukje in, dan kun je het stuur knikken; trap je die diep in, dan kun je de hele stuurkolom naar je toe halen en het stuur in hoogte uittrekken. De zitpositie is dus voor iedere chauffeur perfect in te stellen. Voor morgen betekent dat in ieder geval een rit heerlijk genieten achter het stuur van deze nieuwe Zweed.
Dat ie lekker rijdt, wisten we al, en ook tijdens de Truck van het Jaar-verkiezing werd de nieuwe FH hier om geroemd.
Boven de grille kun je deze enorme klep openen en kom je nieuwe slimmigheden tegen. Zo heeft de nieuwe FH naast sensors ook een gewone peilstok en kun je de olie-vulmond iets naar je toe trekken. Rechts (links op de truck) zie je de cabinekantelstangen en de sleutel om de kantelmotor de ene en de andere kant op te laten pompen. Bij deze truck moet de klep open als je de cabine wil kantelen.
Eén van de redenen waarom het ontwerpteam bij Volvo heeft gekozen voor het hoger geplaatste Iron Mark, zou zijn dat die boven de Zweedse bullbars uitkomt.