Truckstar rijdt ‘m zelf: Kenworth Icon 900
Onlangs schreven we hier op Truckstar.nl over de Kenworth Icon 900. In Amerika reden we er zelf mee.
Op uitnodiging van DAF-zustermerk Kenworth was één van uw Truckstar-redacteuren 26 augustus 2015 te gast bij een persevenement van Paccar en Kenworth in Kirkland en daarna bij het Paccar Technical Center, vlak buiten Mount Vernon, beide in de staat Washington.
Daar, op de 1,6 mijl lange testbaan van het Paccar Technical Center, werd een chauffeursdroom waarheid: rijden met een echte Amerikaanse classic, de Kenworth Icon 900.
Een droom werd werkelijkheid: we reden met de Icon 900, overigens getogen in een klassiek en stijlvol paint-scheme.
Het ding heeft stijl
Van buiten is de Icon 900 – een special edition van de W900 L, waarbij de L voor ‘long nose’ staat – een zwaar indrukwekkende truck. Of je ‘m mooi vindt of niet, het ding heeft stijl en dat zie en voel je.
Dat gevoel neemt kwadratisch toe naarmate je dichterbij komt. Als je vervolgens de linker deur open doet, en een voet op één van de twee ruime, verchroomde treeplanken zet en een dik stuurwiel en een fikse batterij klokken en meters ziet opdoemen, weet je even niet hoe je het hebt.
Wow! Neemt u plaats!
Smal, klein en gaaf
Met een plof laat ik mij vervolgens in de half-lederen, uitstekende chauffeurszetel vallen. De cabine is smal, klein, knus; de voorruit is klein en de motorkap strekt zich meterslang uit. Het zicht wordt me verder ontnomen door een effectieve zonneklep maar kijk ik naar achteren, dan gaat er een heel nieuwe wereld open. De sleeper is namelijk wél breed. En diep. Hij is huge! Maar goed, we richten de blik weer naar voren.
Weet je wel wat je doet?
De Cummins ISX15 met 550 pk staat heerlijk stationair te draaien onder de lange kap en dat klinkt geruststellend. Maar de pook van de 18-speed Fuller kijkt me uitdagend aan, en lijkt te vragen: weet jij wel wat je doet? Het antwoord: in theorie ja, in de praktijk nee.
Er zijn weinig Europese chauffeurs meer, laat staan Truckstar-redacteuren, die raad weten met een ongesynchroniseerde bak. Maar als je met een 16-bak overweg kan, dan is er een goed begin. De range-flipper en de splitter zitten allebei op de bekende plekken aan de pook en het H-patroon is evenmin vreemd.
Ik zet de auto in twee laag door de pook iets tegen de versnelling aan te houden en de koppeling een beetje op te laten komen. Met een zachte klik valt de bak ‘in gear’ en laat ik langzaam de koppeling helemaal opkomen. De neus komt omhoog en we zijn in beweging.
Dit is trucken zoals het ooit bedoeld is. Het maakt herrie en het trilt; en het rijdt geweldig!
Get your revs right, buddy
So far so good, maar dan is het ineens heel spannend. Het is tijd voor de stap naar z’n drie. De Kenworth-begeleider raadt aan om als beginner de koppeling wel te gebruiken, in ieder geval om hem uit de versnelling in z’n vrij te krijgen. Dat lukt, maar krijg ik hem in de volgende versnelling?
‘Get your revs right buddy’, klinkt het naast me. ‘There you go!’ Met opnieuw een zachte klik wordt de pook de derde versnelling ingetrokken. Weer geef ik gas en zo ga ik stap voor stap door, vanaf de zesde versnelling tevens splitterend, en rijden we ineens 55 mijl per uur in z’n acht hoog. Met nog wat extra gas erop gaan we even kort naar de zestig mijl. Dat is honderd kilometer per uur!
Met de jake brake
De schuin aangelegde bochten van de testbaan zijn een beleving, maar het rijden met de Kenworth is al zo’n ervaring op zich, dat ik weinig oog en oor meer heb voor andere dingen.
Dan het terugschakelen. Ik besluit in hele stappen terug te gaan naar z’n vier en op gevoel krijg ik met wat tussengas de truck elke keer vrij gemakkelijk in de juiste versnelling. Dan nog even de jake-brake erbij om met het geluidseffect de rij-ervaring nog verder te verrijken, waarna ik met een bocht de high speed track verlaat.
Met 550 pk en een gewicht van 75.000 lbs (34 ton) komen we wel vooruit!
De truck laat zich verrassend goed bedienen en ook het schakelen gaat beter dan verwacht. Het geluid van de 15 liter Cummins met fluitende turbo is aanwezig maar heerlijk.
Fikse draaicirkel
De bocht insturend blijkt dat het met de wieluitslag gauw gedaan is en de enorme wielbasis, (lang chassis, lange neus) maakt de draaicirkel tot die van een volwaardig binnenvaartschip. Bovendien zijn in de kleine, ver naar buiten geplaatste spiegel de wielen van de trailer geheel niet meer te zien: zó ver komt die naar binnen. Aan de andere kant is er ruimte zat. In de bolle onderspiegel is alles overigens wel prima te volgen en zien we dat we geen omgevingsschade aanrichten.
Zoals het ooit bedoeld is
Na een rondje op het binnenterrein van de testbaan, met nog enkele bochten en lekker wat schakelen, parkeer ik het slagschip weer. Wat rest is een sterk ‘wow’-gevoel dat en een glimlach die beide niet weg lijken te willen gaan. Dit is trucken zoals het ooit bedoeld is, en Kenworth weet die rijbeleving goed vast te houden, en uiteraard te koppelen aan de nieuwste truckmotoren. want onderhuids is de Icon 900 wel degelijk een moderne truck.
Een waar genoegen – om het even zacht uit te drukken.
Binnenkort meer in Truckstar Magazine
In Truckstar 12/2015 lees je meer over het rijden met de Icon 900 én met de T680, waarvan we tevens twee exemplaren reden – waaronder één met automaat. Ook lees je meer over Kenworth en waar het merk nu staat in Noord-Amerika.
Lees ook:
Old school met Kenworth Icon 900
1 Reactie