Wereldwijd stijgt de vraag naar efficiëntere zware trucks terwijl de vraag naar lichte trucks daalt.
Dat meldt Scania. In Europa is deze trend al een tijdje zichtbaar. In Zweden zijn verschillende proeven gaande met zeer zware trucks van 74, tachtig en zelfs negentig ton. In Finland mogen nu trucks van 76 ton de weg op (zie openingsfoto), terwijl in Nederland, Denemarken en Noorwegen de zestig tons LZV voet aan de grond gekregen heeft. Daarnaast verliezen lichte trucks onder de zestien ton in Europa en wereldwijd marktaandeel ten opzichte van standaard zware trucks.
Ook in opkomende economieën
Ook in de opkomende economieën buiten Europa worden trucks zwaarder en daarmee efficiënter. “Hoe verder een economie zich ontwikkelt, hoe belangrijker de rol van logistiek en transport wordt”, zegt Carl Holmquist, Automotive Analyst bij het Zweedse onderzoeksinstituut Rementum Research.
Als een land zich ontwikkelt, verbetert de infrastructuur en blijkt dat met de inzet van zwaardere trucks enorme besparingen mogelijk zijn in het logistieke traject van talloze bedrijven.
Brazilië
Zo is in Brazilië het lichtere transport sterk terrein aan het verliezen ten opzichte van het zwaardere transport. Waar lichte en middelzware trucks in 1992 nog 65 procent marktaandeel hadden blijkt dat in 2012 gedaald te zijn tot veertig procent.
Veel vrachten worden nu in grotere hoeveelheden tegelijk door zwaardere trucks vervoerd: het marktaandeel van zware trucks steeg van 35 procent in 1992 naar zestig procent in 2012.
Wereldwijd, en zeker ook in Brazilië, worden steeds meer goederen via distributiecentra vervoerd. Vanaf een bepaald aantal klanten en een bepaalde hoeveelheid vracht is dit efficiënter dan wanneer een producent of handelaar met eigen trucks of bestelwagens zelf al zijn klanten af gaat (in de meeste gevallen). Het wegtransport gaat daarmee de luchtvaart, scheepvaart en het spoorvervoer achterna.
Zweden: ETT-truck bespaart 150.000 liter diesel
Interessant is dat ook het milieu sterk gebaat is bij de inzet van zwaardere trucks. Het ETT-project in Noord-Zweden waarbij per truck een extra stapel boomstammen meegenomen wordt, is daar een goed voorbeeld van.
De trucks kunnen 66 ton hout laden, zijn in totaal negentig ton zwaar en dertig meter lang: heuse roadtrains dus die flinke besparingen realiseren.
ETT staat voor En Trave Till, ofwel ‘nog een stapel’. In plaats van de gebruikelijke drie stapels gaan er vier stapels op een ETT-truck.
Eén van de eerste trucks die Volvo samen met SCA inzette voor het ETT-project, een FH16 660, gaat nu met pensioen. De truck heeft 1,4 miljoen kilometer gelopen en heeft in z’n leven 150.000 liter diesel bespaard ten opzichte van de inzet van ‘gewone’ zestig tons trucks, een besparing van 20 tot 25 procent.
Er is daarmee 450 ton minder CO2 de atmosfeer in gegaan, zonder dat dit ten koste is gegaan van de verkeersveiligheid, zo laat Volvo Trucks weten.
‘Jammer dat ie weggaat’
“De truck rijdt perfect, helemaal geen problemen mee gehad en hij heeft altijd goed gelopen. Eigenlijk is het zonde en jammer dat ie weggaat”, zegt Roland Johansson van RC Johansson Åkeri, die veel met de Volvo gereden heeft. De truck gaat echter niet naar de sloop; hij krijgt een mooi plekje in het Volvo-museum.
Volvo ziet net als Scania de voordelen van de inzet van zwaardere, efficiëntere trucks en zet daar sterk op in. “Zwaardere trucks zijn goed voor het milieu en voor onze klanten. Wij hebben nu zo’n vijftien van deze zogeheten ‘hoge capaciteits voertuigen’ lopen” zegt projectleider Lena Larsson van Volvo Trucks.
Om die gedachte kracht bij te zetten krijgt de FH16 zijn plekje in het Volvo-museum, waar ie één van de jongste ‘stukken’ wordt, maar wel één met de meeste kilometers op de teller.
Lena Larsson van Volvo Trucks overhandigt de sleutels van de FH660 ETT-truck aan Volvo Museum-directeur Sören Nyeboe.
De rest van Europa: Nederland is voorbeeld
In de rest van Europa zal het zo’n vaart nog niet lopen met trucks van tachtig en negentig ton. Maar met de inzet van zestig tons LZV’s valt een vergelijkbare slag te slaan. Politiek gezien ligt dit in veel landen helaas gevoelig. Sterke anti-vrachtwagen-sentimenten houden de vooruitgang tegen.
Landen als Nederland en Denemarken laten echter zien dat de inzet van LZV’s ook in ontwikkelde economiën tot nieuwe besparingen kan leiden, niet in de laatste plaats op milieugebied, zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid.
Nederland loopt op het Europese continent voorop met de inzet van LZV’s en is een voorbeeld voor de rest van Europa.
In onderstaande grafieken is duidelijk te zien hoe de truckmarkten in Europa en in Brazilië zich ontwikkelen, wat betreft de aandelen van zwaardere trucks ten opzichte van lichtere trucks.